Debuut V10 plus en S tronic voor vernieuwde Audi R8

Zoals verwacht heeft Audi een facelift voor de R8 voorbereid. De supersportwagen is optisch bijgewerkt, heeft standaard LED-koplampen en krijgt de beschikking over S tronic. Nieuw in de gelederen is de R8 V10 plus met 550 pk.

Audi’s sportieve topmodel heeft een kleine facelift gekregen. De grille prijkt nu met een zwartgelakt rooster en is bij de V10 voorzien van horizontale strips. De bumper, uitgevoerd met luchtinlaten met drie dwarsbalken, is eveneens nieuw. Op de nieuwe R8 V10 plus is een frontsplitter van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFK) standaard, op de overige modellen is deze leverbaar als optie. Ook de behuizing van de zijspiegels en de sideblades, de luchtinlaten aan de zijkanten van de coupé, zijn bij de R8 V10 plus van CFK. Alle R8-en hebben voortaan LED-koplampen voor groot-, dag-, dim-, en knipperlicht. De richtingaanwijzer in de achterlichten ‘loopt’ voortaan steeds naar de buitenkant in de richting waarin wordt afgeslagen. Staat niet alleen speciaal, maar valt ook beter op.

Hoewel we dachten dat de vernieuwde R8 wel de 4.2 V8 uit de RS5 zou krijgen, monteert Audi weer de 4.2 FSI met 430 pk. In combinatie met de nieuw ontwikkelde (en voor de V8 optionele) S tronic transmissie – die de R-Tronic met pensioen stuurt – schiet de R8 V8 in 4.2 seconden naar 100 en ligt de topsnelheid op 300 km/u. De handgeschakelde versie loopt 2 km/u harder en laat een 0-100 tijd van 4.6 seconden noteren.

Wederom levert de R8 V10 exact 525 pk en deze tiencilinder met 530 Nm aan de bak. Vanzelfsprekend liggen de prestaties op een nog hoger niveau. Een 0-100 tijd van 3.6 seconden en 314 km/u topsnelheid moet mogelijk zijn. Dankzij de standaard S tronic transmissie is dat 0.3 seconden sneller dan de huidige R8 V10 met R tronic. Wie zelf wil schakelen moet genoegen nemen met een tijd van 3.9 seconden. 

Het nieuwe topmodel R8 V10 plus overtuigt met een vermogen van 550 pk, een maximum koppel van 540 Nm en een acceleratie van 0-100 km/u in 3.5 seconden en een topsnelheid van 317 km/u. Audi is dus in staat geweest nog iets meer kracht uit de 5.2 FSI te halen.

Voor het onderstel is gebruik gemaakt van technologieën uit de autosport. Dubbele driehoekige stuurarmen van aluminium zijn op alle vier de wielen aangebracht. Bij de R8 V10 plus zijn de veren en schokdempers aangepast voor een extra sportief rijgedrag. Voor de R8 V10 behoort het adaptieve dempersysteem Audi magnetic ride met een normale en sportstand tot de standaarduitrusting, bij de V8-modellen is dit systeem leverbaar als optie.

In het interieur is er sprake van een rijke uitrusting, ondermeer met een bekledingcombinatie van alcantara en leer of een volledig nappaleren bekleding, afhankelijk van de uitvoering. Als verdere opties zijn ondermeer een groot-lichtassistent, een Bang & Olufsen systeem, een opbergpakket, diverse koffersets, voorbereiding voor de mobiele telefoon met gordelmicrofoon en spraakbesturing en een parkeerhulp met achteruitrijcamera leverbaar. 

De levering van de vernieuwde Audi R8 begint aan het eind van dit jaar. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.