Zoals we van de Fransen gewend zijn gooit de nieuwe Clio het visueel over een nieuwe boeg. Ten opzichte van zijn voorganger is de Clio verlaagd, is de spoorbreedte vergroot en zijn de wielen aanzienlijk verder naar buiten geplaatst. We kunnen niet anders zeggen dat de Fransoos er flitsend bij staat. De neus vertoont kenmerken van de DeZir conceptcar door het prominente wybertje. Ook zijn de portiergrepen in de C-stijl weggewerkt.
Onderhuids doet een nieuwe 0.9 liter driecilinder intrede, die dankzij een turbo toch 90 pk levert. De TCe 90 met 135 Nm komt op 4.3 l/100km verbruik en stoot 99 gram CO2 uit. Ook introduceert Renault nog een TCe 120, die 1.2 liter groot is. Aan de dieselzijde zet de Energy dCi 90 nieuwe maatstaven door een verbruik van slechts 3.2 liter en 83 gram CO2. En dat met een cilinderinhoud van 1.5 liter. De Hyundai i20, Kia C’eed en smart cdi zijn op hun plaats gezet! Ook als het om trekkracht gaat, want de spaardiesel heeft maximaal 220 Nm paraat. Nog vrij uniek in deze klasse is de beschikbaarheid van de zestrapsautomaat met dubbele koppeling voor de Clio. Deze transmissie wordt in 2013 beschikbaar op de TCe120 en dCi 90.
Het interieur biedt uiteraard meer ruimte (dankzij een vergrote wielbasis) en debuteert met nieuwe handige snufjes zoals het Renault R-Link systeem, een ingebouwde tablet met touch screen, navigatie, multimediafuncties en internetconnectie. Ook is de Clio leverbaar met een achteruitrijcamera, sleutelkaart en een krachtig audiosysteem. In navolging van de reguliere Megane-versies heeft ook de nieuwe Clio standaard een digitale snelheidsmeter. Verder kiest Renault voor een open aanpak want je kunt zowel het ex- als interieur met details zelf op smaak brengen. De importeur zal hiervoor verschillende pakketten aanbieden.
Renault presenteert de nieuwe Clio officieel op de Autosalon van Parijs eind september. Kort daarna start Renault al met de verkoop. Ook in ons land.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review