Nederlanders zijn dol op BPM-vrije auto's

Vorig jaar zijn in Nederland 206.000 nieuwe auto's verkocht waarover geen BPM betaald hoefde te worden. Dat is ruim 3.5 maal zoveel als in 2009. De aanschafbelasting wordt kwijtgescholden als het een zuinige auto betreft, dit kan vele duizenden euro's schelen.

Het CBS heeft zelfs berekend wat het gevolg hiervan is voor de overheid: de staatskas liep door de in 2009 ingestelde regeling in 2011 1.3 miljard euro mis..

Vorig jaar zijn er bijna 556.000 nieuwe personenauto's verkocht, een toename van zo'n 15% ten opzichte van het jaar ervoor. Deze stijging is toe te wijzen aan het gestegen aantal BPM-vrije auto's die verkocht zijn. Dergelijke zuinige of schone auto's zijn sinds de invoering van de BPM-vrijstelling in 2009 razend populair geworden. Er valt voor de consument ook veel meer te kiezen op dit gebied, vrijwel ieder merk heeft wel een of meerdere voordelige 'spaarmodellen' op de menukaart staan. Trendsetter op de Nederlandse markt was de Volkswagen Polo Bluemotion, een driecilinder diesel die in 2010 de best verkochte auto van het jaar was.

De verkoop van nieuwe auto's zonder BPM-vrijstelling nam met 4% af, een signaal dat er op wijst dat de 'vergroeningstrend' daadwerkelijk aanslaat. 

Nu moeten we niet te snel medelijden krijgen met de overheid. Ze lopen dan wel 1.3 miljard euro 'mis', dit wordt gedeeltelijk gecompenseerd door een verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 1 juli 2012 worden de CO2-grenzen aangescherpt (de norm die bepaalt of je voertuig BPM-vrij is), waardoor het aantal BPM-vrije auto's zal afnemen.