Dit is de nieuwe Hyundai Santa Fe!

Dit is de nieuwe Santa Fe? Ziet er strak uit toch? Bovendien veel ruimer en stukken zuiniger dan zijn voorganger.

Zojuist is in New York het doek van de nieuwe generatie Santa Fe afgetrokken. De kersverse Hyundai vertegenwoordigt Storm Edge design en is - we kunnen er niet omheen - veel zuiniger dan zijn voorganger.

Hoewel het success van de Hyundai ix35 niet onder stoelen of banken hoeft te worden gestoken, mag de Santa Fe niet worden vergeten. Het model is sinds 2000 erg succesvol en is inmiddels ruim 2.5 miljoen keer van de band gerold. Een groot deel van de afzet is in Amerika de weg op gezet, maar ook in Europa hebben 350.000 exemplaren de showroom verlaten. De nieuwe, derde generatie moet het succes verder vergroten met een nieuw Storm Edge design, efficiëntere motoren en flinke vooruitgang in verfijning.

Ondanks dat in New York de auto met Amerikaanse specificaties is geïntroduceerd, zal de Santa Fe in zijn uiterlijk nauwelijks afwijken. Het nieuwe design is strakker dan dat we van Hyundai gewend zijn – de ioniq concept car in Geneve was al een voorbode – en samen met de lagere, bredere bouw staat de nieuwe Santa Fe (en dus geen ix45) er heldhaftig en een tikje dynamisch bij.

Voor de Hyundai Santa Fe zijn drie viercilindermotoren beschikbaar, waaronder een compleet nieuw ontwikkelde 2.0 liter dieselmotor met 150 pk en 382 Nm. Toch laat deze variant slechts 155 gram CO2 voor zich noteren. De nog krachtigere 2.2 liter variant met 200 pk en 431 Nm is opvallend genoeg nog zuiniger en stoot 145 gram uit. Ter vergelijk: de huidige generatie ‘trakteert’ op 171-194 gram. Bovendien is de sterkste diesel al schoon genoeg om in aanmerking te komen voor de Euro6-emissienorm die in 2014 van kracht zal zijn.

Aan het benzinefront staat een 2.4 liter viercilinder met 193 pk. Deze stoot 197 gram CO2 uit. Alle motoren worden gekoppeld aan twee- of vierwielaandrijving en een zestrapsautomaat of handgeschakelde bak met evenveel versnellingen. Europese specificaties worden later bekend gemaakt. Waarschijnlijk zal dat niet zo heel lang meer duren aangezien de nieuwe Santa Fe bij ons al in de zomer op de markt verschijnt. Met vijf jaar volledige fabrieksgarantie.

De nieuwe Santa Fe wordt speciaal voor de Europese markt afgestemd en heeft standaard niveauregeling achter. Daarnaast introduceren de Koreanen – net als bij de nieuwe i30 – een variabel instelbare stuurbekrachtiging met drie standen: normaal, sportief en comfortabel. Net als voorheen biedt het interieur een derde zitrij en dus plaats aan totaal zeven personen. Hyundai belooft allen meer beenruimte.

Uiteraard gaat de Santa Fe met zijn tijd mee als het om de veiligheid gaat en dus is een breed scala aan systemen beschikbaar die het onderweg veiliger maken. Denk aan radargestuurde Adaptive Cruise Control, Smart Park Assist, Vehicle Stabilty Management, Downhill Brake Control, Hill-start Assist Control, Lane Departure Warning, ABS en ESP. Ook is de Hyundai Santa Fe uitgerust met een achteruitrijcamera, waarvan het beeld op een 7 inchscherm wordt geprojecteerd.

De offiële introductiedatum is nog niet bekend, verwacht wordt dat de nieuwe Sante Fe rond augustus bij de Nederlandse dealers staat.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.