Het circuit op met de Audi S5

Het is donderdagmiddag 16:13 en Audi hangt aan de andere kant van de lijn. Of we de nieuwe S5 willen proberen op het

Het is donderdagmiddag 16:13 en Audi hangt aan de andere kant van de lijn. Of we de nieuwe S5 willen proberen op het circuit van Assen. Natuurlijk mevrouw, iemand moet het doen!

Droog en rustig was het toen ik het circuit van Assen op reed. Rechts stonden 13 knalrode en bestickerde S5en opgesteld achter drie RS4en. Een mooi en uniek gezicht. Eerst maar even naar binnen voor een kop koffie en een babbeltje met de aanwezige concullega’s. Al snel werden we voor een groot scherm neer gezet waar we uitleg kregen van een Duitser met humor. Zo leerde de fabrieksinstructeur ons wat onder en overstuur was en dat quattro erg veilig en vooral erg goed is om op je auto te hebben. Na het technische verhaal werd het tijd om kennis te maken met de S5. Het was immers de introductie van het model in Nederland. Het eerste wat opvalt is dat de S5 er in rood erg goed uitziet. Rood is niet de eerste kleur waar je aan denkt als je een Audi gaat uitkiezen, maar na het zien van de rode S5 zou ik willen adviseren aan toekomstige Audi kopers om dit zeker weten in overweging te nemen. Binnenin is het een en al Audi wat je tegemoet komt en het voelt en ziet er allemaal zeer degelijk uit. Echt de tijd hadden we niet om alles uit te proberen/aan te raken/uit te testen want er moest een geslalomd worden. Na het racen langs de pilonen werd ons wat bochtentechniekt geleerd en leerde we in de praktijk wat onderstuur nou eigenlijk is. Al met al een enerverende en droge ochtend, maar het leukste moest nog komen.

Na de lunch was het eindelijk tijd voor het echte werk. Ondertussen was het circuit veranderd in een soort van wildwater baan aangezien de regen met bakken tegelijk uit de hemel kwam. Maar dat maakte niet uit natuurlijk, want al onze S5en waren voorzien van quattro en dat komt het beste tot zijn recht als het nat is. Sterker nog, op een droog circuit maakt het de auto eigenlijk alleen maar langzamer dan een achterwiel aangedreven auto. Ik verdenk Audi er dan ook van dat zij het expres hebben laten regenen. Net als bij de andere oefeningen reden we met vier team’s achter de Duitse-instructeur-in-RS4 aan. Er werd ondanks de regen toch nog flink doorgereden wat ons meteen de gelegenheid gaf om alle electronische hulpmiddelen uit te testen. De grenzen liggen ondanks de waakhonden toch nog vrij ver en je kunt redelijk “spelen” met de S5. Het gevolg waren een aantal glibberende en glijdende Audi’s, maar wonder boven wonder is alles heel gebleven en heeft zelfs niemand uitgetest hoe het quattrosysteem zich in een grindbak zou houden. Na een flink aantal rondes achter het stuur van de S5 kunnen we concluderen dat de auto niet echt voor het circuit gemaakt is. Je kunt de S5 beter gebruiken om onder het genot van de heerlijke V8 roffel naar Zuid-Frankrijk te rijden. Daar is deze auto echt voor gemaakt, het is meer een GT dan hardcore sportauto. Begrijp me niet verkeerd, je kunt de auto erg hard de hoek omgooien, maar de auto helt bijvoorbeeld wel een beetje over in snel genomen bochten.Voor het echte racewerk kun je beter een RS4 aanschaffen, maar die is in dagelijks gebruik dan weer niet zo comfortabel als de S5 en daar zal de auto toch echt het meest gebruikt gaan worden.