Oud en nieuw verenigd in Detroit - Mercedes-Benz SL

Mercedes-Benz heeft ter gelegenheid van de zestigste verjaardag van de SL de oudst nog bestaande 300 SL terug in nieuwstaat gebracht. De stamvader aller SL’s werd in 1952 gepresenteerd en leeft nog steeds voort in de nieuwste generatie die nu in Detroit is onthuld.

Wat de nieuwste generatie SL is voor autoliefhebbers anno 2012, was de 300 SL in 1952. In tegenstelling tot al zijn opvolgers was de W 194 echter puur en alleen bedoeld voor de hardcore racerij. Mercedes-Benz voorzag z’n lichtgewicht racer van de letters SL die zijn afgeleid van Sport en Leicht. De twee letters stonden vanaf dat moment synoniem voor de toptechniek van Mercedes-Benz. Voor het seizoen 1952 bouwde de raceafdeling van Mercedes-Benz slechts tien exemplaren van de 300 SL waarvan het gerestaureerde model het chassisnummer twee heeft. De allereerste SL met chassisnummer één bestaat niet meer; die is destijds verschroot. Nummer twee is al zijn gehele leven in het bezit van de fabriek.

De klassieke racewagen is door het Mercedes-Benz Classic Centre in Fellbach tot op het laatste schroefje uit elkaar gehaald en vervolgens minutieus en liefdevol weer opgebouwd. Daarbij is zoveel mogelijk rekening gehouden met de originaliteit en authenticiteit van het model. Het resultaat is een 300 SL die schittert als zestig jaar geleden bij zijn introductie. Vandaag beleeft de nieuwe SL zijn wereldpremière op de North American International Auto Show in Detroit en SL ‘nummer twee’ is daarbij aanwezig.

Het bodywork van aluminium en magnesium had door de jaren heen op zijn zachtst gezegd wat patina opgelopen. De restauratie van de superlichte carrosserie bezorgde de restaurateurs in Fellbach veel hoofdbrekens vanwege de moeilijke bewerkbaarheid van de gebruikte lichtmetalen. Het duurde ruim zes maanden voordat de specialisten deze ingrijpende klus hadden geklaard. In totaal nam de gehele restauratie bijna een jaar in beslag.

Daarbij werd ook de 3.0 liter zescilindermotor onder handen genomen. Die zorgde er in 1952 voor dat de SL hoge ogen gooide tijdens races als de 24 uren van Le Mans, de Mille Miglia, de Eifelrennen op de Nürburgring en de Mexicaanse Carrera Panamericana. Vanwege de indrukwekkende racecarrière besloot Mercedes-Benz uiteindelijk om een straatversie te bouwen. Dat werd de iconische 300 SL Gullwing (W 198) die van 1954 tot 1957 is gefabriceerd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.