De Volvo V60 Plug-in dieselhybride staat nog niet bij de dealers of de volgende hybridetelg staat alweer in de startblokken, de XC60 Plug-in Hybrid Concept. In tegenstelling tot de V60 combineert de XC60 een benzinemotor met een elektromotor. De verbrandingsmotor betreft een nieuwe generatie viercilinder turbomotor met 280 pk en 380 Nm. Deze is gekoppeld aan een eveneens nieuw ontwikkelde achttrapsautomaat. De voorwielen worden aangedreven door de benzinemotor, de elektromotor zet de achteras in beweging.
Net als in de V60 Plug-in Hybrid biedt Volvo drie rijmodi aan om de focus meer op elektrisch rijden of prestaties te leggen. In de Pure-modus verzorgt de 70 pk sterke elektromotor zelfstandig de aandrijving. Hierbij hebben de accu's genoeg energie voor 45 km emissievrij rijden. De XC60 heeft ook een 'Save Electricity' stand waarmee de aandrijflijn energie achter de hand houdt voor als je die later - bijvoorbeeld in een stadscentrum - zelf wilt inzetten. In de Power-stand worden alle registers open getrokken en kan de 350 pk sterke aandrijflijn de XC60 in 6.1 seconden naar honderd laten sprinten. Onder normale omstandigheden voldoet de Hybrid-rijstand en werkt de benzine- en elektromotor gebalanceerd samen. Het duo is dan met een gemiddeld verbruik van 2.3l/100km bijzonder zuinig. De CO2-uitstoot komt op niet meer dan 53 gram.
Kijk echter niet blind op deze cijfers. Volvo laat weten dat de techniek de komende jaren sowieso zijn weg vindt naar het modellengamma, maar of de XC60 daar bij zit is nog niet duidelijk. Er zijn geen productieplannen bekend gemaakt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review