Volvo’s 1.6 DRIVe nu ook met automaat (en 20% bijtelling)

Volvo levert de 1.6 DRIVe dieselmotor in de S/V60, V70 en S80 binnenkort ook met automaat. De zestraps Powershift werkt zodanig efficiënt dat het verbruik identiek is aan de handgeschakelde uitvoeringen en die aandrijflijn in de S60 goed is voor 20% bijtelling.

De nieuwe aandrijflijn met 115 pk en zestraps automaat met dubbele koppeling zal vele rijders aanspreken; wel de lusten (comfort), niet de lasten (extra bijtelling van een D3 of D5). In de Volvo S60 verbruikt de 1.6 DRIVe Powershift 4.3 l/100km en wordt 114 gram CO2-uitgestoten. Net als nu het geval is vallen de V60, V70 en S80 met hun 119 gram net buiten de bijtellingsboot, blijft het verbruik lovenswaardig. Deze lage verbruikscijfers hebben de modellen te danken aan verminderde interne wrijving van de transmissie, nieuwe bak- en motorsoftware, een start/stop-systeem (nieuw op een Volvo met automaat) en ‘verzuinigde’ elektrische systemen.

Daarnaast zagen de Zweden nog een kans de huidige 1.6 liter turbobenzinemotor met 150 pk (T3) uit de S60 te verfijnen. Het vermogen bleef gelijk terwijl het verbruik kon zakken naar 5.8 l/100km. De CO2-uitstoot duikt van 152 naar 135 g/km, waardoor deze motorisatie nog tot halverwege 2012 in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Gekoppeld aan een Powershift is de uitstoot 164 gram, dus die combinatie valt niet in de prijzen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.