Sportief en elektrisch - Honda EV-STER

In Tokyo debuteert de Honda EV-STER, een nieuwe generatie sportauto met elektrische aandrijving. Het studiemodel is uit oogpunt van efficiëntie vervaardigd deels uit koolstofvezel. Productieplannen zijn er nog niet, maar....

De Honda EV-STER is een achterwielaangedreven elektrische sportauto, groter dan de CR-Z in het huidige portfolio. Door de tweezitter deels op te bouwen uit koolstofvezel houdt Honda het gewicht laag en zijn minder accu's en pk's nodig om de EV-STER toch goed te laten presteren. Daarom zoemt de conceptcar in vijf tellen naar honderd. De topsnelheid is begrensd op 160 km/u. De Japanners beloven een actieradius van 160 km.

Meer nog dan bij de huidige sporthybride van Honda het geval is biedt de EV-STER je niet alleen de mogelijkheid het karakter van de aandrijflijn aan te passen, maar ook het onderstel. Als uitbreiding op de standaard meters van het instrumentarium is ook een display opgenomen met extra informatie. Een ander scherm verzorgt de weergave van het audio-/navigatiesysteem en de internetfunctionaliteit. Het stuur is niet rond (...) maar bestaat uit twee hendels.

Productieplannen zijn nog niet concreet, al is niet ontdenkbaar dat Honda met de EV-STER een voorproefje laat zien van sportieve toekomstplannen. De geschiedenis van de S2000 en NSX gooit het merk dus wellicht toch niet overboord...