De naam i-ELOOP is afgeleid van ‘intelligent energy loop’ en geeft aan hoe Mazda op een intelligente manier energie efficiënt weet laten te circuleren. Het regeneratief remsysteem van Mazda is uniek omdat het gebruik maakt van een condensator, een elektrische component die in staat is tijdelijk grote hoeveelheden elektriciteit op te slaan.
In vergelijking met accu’s kunnen condensatoren sneller worden opgeladen en ontladen en zijn ze beter bestand tegen slijtage door langdurig gebruik. i-ELOOP zet op efficiënte wijze de kinetische energie van een auto tijdens het remmen om in elektriciteit en gebruikt deze stroom weer voor de climate control, het audiosysteem en tal van andere elektrische componenten.
Het systeem laadt indien nodig ook de accu op. i-ELOOP werkt wanneer de auto vertraagt, waardoor het niet meer nodig is voor de motor om extra brandstof te gebruiken om elektriciteit op te wekken. Met als gevolg dat tijdens start-stop rijomstandigheden het brandstofverbruik met circa 10 % wordt teruggebracht. i-ELOOP werkt in combinatie met het unieke i-stop start-stop-syteem van Mazda om de periode dat de motor kan worden uitgeschakeld te verlengen.
De wereldpremière van het i-ELOOP systeem is tijdens de 42e Tokyo Motor Show als onderdeel van de Takeri concept car, de volgende generatie Mazda6 met SKYACTIV technologie en de nieuwe Kodo designtaal. Mazda i-ELOOP zal voor het eerst worden toegepast in de Mazda modellen van 2012.