Energiezuinige voorbode nieuwe smart - fortwo 'forvision'

Voorproeven aan de nieuwe generatie smart fortwo? Dit is 'm!

Eind juli werd tussen neus en lippen door duidelijk dat Smart op de IAA een nieuwe conceptcar zou onthullen onder de naam forvision. Vandaag hebben we er een beter beeld bij gekregen en blijkt het elektrische studiemodel ook heel energiezuinig.

De Smart forvision is een studiemodel als voorproefje op de nieuwe generatie fortwo, die deels ontwikkeld wordt met de Renault-Nissan alliantie en over een jaar of twee op de markt komt. Net als de eerder gepresenteerde forspeed concept is het eerste resultaat nog vrij futuristisch. Het tweezittertje draagt dankzij een samenwerking met BASF echter bijzondere technologieën waardoor zo efficiënt mogelijk met energie wordt omgesprongen. Ook deze conceptcar is elektrisch aangedreven en dan is een ruime actieradius natuurlijk heel mooi meegenomen. Volgens Smart is er tot 20% winst behaald.

In het dak van de Smart forvision zijn zeskantige zonnecellen geïntegreerd. Ze laten licht door en wekken tegelijkertijd energie op. Zelfs bij matig licht genereren ze voldoende energie om het multimediasysteem en de drie ventilatoren van het aircosysteem te laten functioneren. Onder de zonnecellen bevinden zich OLED’s (organic light emitting diodes). Deze geven licht zodra de bestuurder de deuren ontgrendelt. De energiezuinige OLED’s maken ook sfeervolle  nachtverlichting mogelijk.

De Smart forvision heeft wielen van kunststof. Deze door BASF ontwikkelde wielen zijn sterk, stabiel en duurzaam. Bovendien is een dergelijk wiel zo’n drie kilo lichter dan een conventioneel exemplaar. De hightech wielen zijn nagenoeg klaar voor inzet in productiemodellen. Ook het koetswerk maakt gebruik van ultra lichte én sterke hightech kunststoffen.

Ook voor de verwarming maakt de Smart forvision gebruik van een compleet nieuwe benadering. De lichtgewicht stoelen zijn bekleed met vezels die dankzij een speciale coating warmte geleiden. Hierdoor is directe verwarming van het lichaam mogelijk. Deze lichtgewicht vezels) worden ook toegepast op de armsteunen.

Dankzij de toepassing van een infrarood-reflecterende folie in de voorruit en de zijruiten wordt de opwarming van het interieur sterk verminderd, zonder het zicht en radio-, GPS- en/of telefoonsignalen te verstoren. In diverse carrosseriedelen is bovendien isolerend schuim van BASF verwerkt. Dit houdt in de zomer de warmte buiten en beschermt tegen kou in de winter. Voor de afwerking van het interieur wordt een kunststof die infrarood licht reflecteert (zelfs bij gebruik van donkere tinten) gebruikt.  Deze kunststof is zeer krasvast en heeft een hoogwaardige, glanzende uitstraling.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.