Al 31 jaar zit de Panda in de Fiat-familie. Letterlijk klein begonnen maar uitgegroeid tot een iconische stadsauto. Met altijd het functioneel hoekige design. Na de introductie van de huidige generatie eind 2003 presenteert Fiat volgende maand een splinternieuwe opvolger.
De nieuwe Panda is langer, breder en ietsje lager dan zijn voorganger. Het hoekige koetsje met hooggeplaatste achterlichten heeft er nog steeds iets van weg, al zijn de randjes voortaan afgerond. Ook zijn de bumpers nu meer uitgesproken, met een ongelakt middendeel om de auto optisch breder en steviger op z’n wielen te zetten. Het neusje heeft net als de Doblo een groot luchtrooster voor de inlaat. Duidelijk is dat de nieuwe Panda weer helemaal in het moderne Fiat-plaatje past.
Verschuifbare achterbank
Het interieur is een aangename verrassing. Nog steeds doeltreffend ingericht voor zoveel mogelijk ruimte met de versnellingspook aan de middenconsole, maar nu verpakt in een opvallend stijlvol en modern jasje waarbij diverse kleurstellingen tot de mogelijkheden behoren. Ook lederen details en pianolakzwarte afwerking is voor de nieuwe stadsrakker weggelegd. Fiat maakt ook van de gelegenheid gebruik de nieuwe Panda meer flexibiliteit te geven; de achterbank is niet alleen neerklapbaar maar ook te verschuiven, de bijrijdersstoel laat zich door om te klappen omtoveren tot een tafeltje. Ook introduceert Fiat het Blue&Me-TomTom Live systeem om veilig te kunnen navigeren en bellen.
Twee- en viercilinders, diesel, LPG en gas
Het motorpalet is zeer uitgebreid. In navolging van de Fiat 500 gaat de nieuwe Panda ook aan de TwinAir. Het 0.9 liter tweecilindermotortje levert 85 pk met turbotechniek en 65 pk zonder. Beide versies hebben start/stop-techniek voor maximale verbruiksreductie. Met de Dualogic-transmissie die na de introductie leverbaar wordt is de Panda nog een tikje zuiniger. Afhankelijk van de markt is ook de vertrouwde 1.2 litermotor met 69 pk weer van de partij. Van deze viercilinder wordt ook een EasyPower-versie leverbaar waarmee zowel benzine als LPG getankt kan worden. Op basis van de TwinAir-motor is een 80 pk sterke Natural Power aardgasversie ontwikkeld. Dieselaars kunnen met de 1.3 liter MultiJet 75 pk op pad. Later is de Panda – traditiegetrouw – ook als 4x4 leverbaar. Met welke motorisering deze stoere telg de weg op mag is nog niet bekend. Verbruikscijfers blijven eveneens nog onder de pet.
City Safety systeem
De standaarduitrusting voor Nederland is nog niet volledig vrijgegeven, al weten we wel dat elke Panda met ABS, vier airbags, IsoFIX en dagrijverlichting wordt geleverd. Er zijn 10 lakkleuren leverbaar en vier interieurkleurstellingen. De instappers hebben stalen wielen met sierdeksels; 14 en 15 inch lichtmetaal staat op de optielijst. Zonaanbidders kunnen kiezen voor het Skydome panoramadak. Een radio/cd-installatie en DualDrive stuurbekrachtiging met City-functie is altijd geïnstalleerd. Bijzonder is het veiligheidssysteem dat obstakels detecteert bij snelheden lager dan 30 km/u en desnoods een remingreep doet om een aanrijding te voorkomen. Soortgelijke techniek zien we ook in Volvo’s en doet tegelijkertijd met de Volkswagen Up dus ook intrede in de Panda.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review