Nieuwe neus en zuinige TFSI's voor Audi A5 - ook met 20% bijtelling!

Dit is de vernieuwde Audi A5. Kern van de zaak? Nieuwe neus, zuinige TFSI en 20% bijtelling!

Audi pakt door. Na de komst van de nieuwe A6 is het nu de beurt aan de vernieuwde A5 en S5. Het duo is door een facelift optisch strakgetrokken en tot 22% zuiniger. De 1.8 TFSI valt zelfs in de 20% bijtellingscategorie!

Het valt niet te missen dat de A5 een nieuwe neus heeft gekregen. Door de facelift met nieuwe koplampen, bumper en diamantvormig single frame grille komt hij scherper uit de hoek; de nieuwe LED-dagrijverlichting maakt de nieuwe aanblik tegelijkertijd moderner. Door de standaard xenon-plus-techniek en homogene led-dimverlichting kun je nog beter zien en gezien worden.

Voor het interieur heeft Audi nieuwe materialen toegepast die de hoogwaardige afwerking en solide uitstraling nog beter onderstrepen. Ook zijn nieuwe kleurstellingen mogelijk en is het stuurwiel vernieuwd, dat optioneel is afgeplat en voorzien van andere bedieningshendels. Uiteraard staan de nieuwe assistentiesystemen paraat voor extra veiligheid onderweg en is het niveau van infotainment verder omhoog gebracht. De bluetoothfunctie maakt het mogelijk een internetverbinding via de GSM te realiseren.

Technisch hebben de Duitsers ook weer huiswerk verricht. De 1.8 TFSI is onder de loep genomen en werd nog zuiniger. De viercilinder met 170 pk scoort nu 5.7l/100km en 134 gram CO2. Daardoor is de A5 Coupe en Sportback zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor 20% bijtelling en dat is uniek in een segment waar vooral de diesels met die eer kunnen strijken! De 2.0 TFSI 211 pk blijft onverminderd leverbaar. De 3.0 TFSI met 272 pk vervangt de 3.2 FSI. Dieselen kan met de vernieuwde 177 pk sterke 2.0 TDI uit de A6 en Q3, zescilinderdiesels zijn er in de vorm van de 3.0 TDI met 204 of 245 pk. Inderdaad, de 2.7 TDI is uitgezwaaid. Een zesbak, multitronic automaat of zeventraps S tronic behoort tot de mogelijkheden, evenals voor- en vierwielaandrijving. De afstelling van het onderstel is herzien, ook biedt Audi het drive select systeem met nieuwe elektromechanische stuurbekrachtiging.

Ook de sportievere Audi S5 is aan de beurt. Hij profiteert behalve van de bovenstaande verbeteringen ook nog van aanpassingen die zijn prestaties verder benadrukken. Vooral op het gebied van het brandstofverbruik, want ondanks een vermogen van 333 pk is de 3.0 TFSI liefst 20 procent zuiniger dan de 4.2-liter V8 die hij vervangt. De S5 heeft voortaan dus altijd een zespitter.

De vanafprijs van de vernieuwde Audi A5 Sportback voorzien van de 1.8 TFSI-motor bedraagt 39.345 euro. Prijzen van de overige motoriseringen en modelvarianten volgen in een later stadium. Na de A5 is de A4 toe aan een opfrisbeurt. Op naar de volgende kandidaat!

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.