In hun zoektocht naar manieren om gewicht van auto’s te verminderen en dus ook het brandstofverbruik en de uitstoot te reduceren, hebben de ingenieurs van Ford zich bij de productie van plastic onderdelen laten inspireren door de Bros-reep. Doordat er tijdens de fabricage ervan gas wordt ingespoten, zijn deze onderdelen lichter dan traditionele onderdelen.
Er zijn verschillende gebieden waar gewichtsbesparing kan worden bereikt als metaal wordt vervangen door een sterker, lichter materiaal dat het leeggewicht van de auto met kilo's reduceert. De toepassing van plastic onderdelen is typisch een gebied waar het moeilijk is om gewicht te besparen zonder concessies te doen aan sterkte, duurzaamheid of functionaliteit. Volgens Ford is MuCell-technologie de oplossing. Hierbij wordt er tijdens het vormen van de onderdelen gas in het plastic gespoten die belletjes vormt. Hierdoor ontstaat er een minuscule honingraatstructuur. Dankzij deze microscopisch kleine belletjes hoeft er minder plastic te worden gebruikt, maar wordt de sterkte van het onderdeel niet aangetast. Een Bros-reep pakt immers ook prima beet maar is wel lichter. Het plastic is 20% lichter maar is niet duurder of minder sterk. Bovendien kan Ford op deze manier sneller produceren.
De MuCell-techniek zal voor het eerst worden toegepast in de motorkap waarmee de komende jaren modellen als de Focus, de C-MAX, de Grand C-MAX, de S-MAX, de Mondeo en de Galaxy komende jaren zullen worden uitgerust. In het kader van de milieu-initiatieven die Ford ontplooit, wil het bedrijf in 2020 kleine modellen minimaal 100 kilo en grote modellen 300 kilo lichter maken. Dit initiatief op het gebied van gewichtsbesparing, waar MuCell-technologie deel van uitmaakt, bevat ook nog een keur aan andere materialen zoals ultrasterke Boron-stalen die nu op grote schaal in Ford-modellen worden toegepast.