De nieuwe M - of W166 voor de liefhebbers - neemt het stokje van de vorige generatie over die in 2005 op de markt kwam. Vlak daarna begon het SUV-segment (vooral) in Europa onder druk te staan. Das Haus heeft dus op de nieuwe ML flink zitten studeren.
Gewichtsbesparing
Veel groter is hij dus niet geworden; zijn nieuwe silhouet bevat zelfs scherpere lijnen die 'm optisch bescheidener doen lijken. Qua hoogte is dat ook het geval. De neus is als vanouds allerminst bescheiden en bevat de grote familiegrille met dito koplampen. Heeft wel wat weg van de CLS! Om gewicht te besparen zijn onder andere de voor- en achteras evenals de motorkap uit aluminum vervaardigd. Ook heeft Mercedes gebruik gemaakt van magnesium. Zo moet het leeggewicht van de Duitse mastodont enigszins beperkt blijven. Om extra comfort aan boord te realiseren is de M-Klasse ook voorzien van adaptieve demping. Net als bij de GLK zijn bepaalde uitvoeringen ook voorzien van een offroad programma om terreinrijden (nog) makkelijker te maken. Daarnaast mag het nieuwe familielid natuurlijk ook niet de nieuwste assistentiesystemen zoals Attention Assist, Nachtzicht, dodehoekdetectie en PreSAFE missen.
Voor het interieur kiest Mercedes een totaal nieuw ontwerp, hoewel traditiegetrouw de middenconsole niet volledig tot de middentunnel doorloopt. Naar Amerikaans gebruik - want daar moet de ML het vooral gaan maken - is de transmissiehendel aan het stuur geplaatst. De nieuwe generatie belooft nog meer te verwennen met tot de verbeelding sprekende materialen zoals leder op het dashboard, stoelen en deurpanelen maar ook fijn mat houten sierdelen.
Viercilinder!
In de zes jaar dat de huidige ML op de markt is heeft de tijd niet stil gestaan als het op motortechniek aan komt. Mercedes is helemaal bij de tijd met direct ingespoten turbobenzine en -dieselmotoren, start/stop-techniek en zeventrapsautomaten. Reken er dus op dat de nieuwe ML veel zuiniger kan zijn dan zijn voorganger.
Helemaal als je 'm bestelt als ML 250 BlueTEC met de 2.1 liter viercilinder diesel. Die levert 204 pk en 500 Nm en dat moet voldoende zijn om de ML behoorlijk in beweging te krijgen - de S-Klasse heeft die viercilinderdiesel immers ook al gekregen. De Duitsers beloven een verbruik van ongeveer 1 op 17 en 158 gram CO2, een voorbeeldige score. Bestel daarbij de optionele (grotere) 93 liter tank en je bent wel even zoet! Met een topsnelheid van 210 km/u en een 0-100 opgave van 9 seconden een zeer interessante aanwinst.
Viercilinder
Natuurlijk er zijn ook genoeg zescilinders en twee achtcilinders van de partij; waaronder de 306 pk sterke ML 350, schone ML 350 BlueTEC Euro6-diesel, ML 500 met 4.6 liter V8 en natuurlijk een 63 AMG waarin de nieuwe 5.5 liter V8 is gelepeld.
Marktintroductie
De nieuwe Mercedes-Benz M-klasse beleeft zijn officiële debuut op de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) in september. Hij wordt in november bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers verwacht. Informatie over prijzen is op dit moment nog niet beschikbaar maar kunnen door de gunstige verbruikscijfers best wel eens meevallen!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review