Zoals bekend is geworden staat de nieuwe Ypsilon alleen als vijfdeurs in de showroom. Door een optisch weggewerkte handgreep wekken de Italianen de illusie dat het een driedeurs is. De nieuwe generatie is nauwelijks langer dan z'n voorganger, maar wel iets smaller en een fractie minder hoog. De bagageruimte meet 245 liter en dat is weer iets ruimer dan zijn voorganger.
Luxeprobleem
Als vanouds is de Ypsilon een modieuze stadsauto waarin het aan luxe en stijl niet mag ontbreken. Lancia trakteert afhankelijk van de uitvoering en aangevinkte opties op Bluetooth, 360° 500 W Hi-Fi Music’, Magic Parking, 16 inch lichtmetaal, side skirts, verlichte dorpels, getinte koplampen en bi-xenonverlichting. Daarnaast zijn er 16 carrosseriekleuren waarvan vier B-colore en drie interieuruitvoeringen (Silver, Gold en Platinum). Samen met de diverse motoriseringen heeft Lancia uitgerekend dat er meer dan 600 personaliseringsmogelijkheden zijn. Wat een luxeprobleem!
Uitrusting
Standaard is echter altijd ESP, ABS met EBD, vier tot zes airbags, ISOFIX en een Hill Holder. De Silver uitvoering heeft eem afstandsbediening voor de portierontgrendeling, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel, elektrische ramen voor, een 50/50 deelbare achterbank, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, 15 inch stalen wielen, een interieur met een technische stoffen bekleding met thermische stiksels, radiovoorbereiding en een verwarmde achterruit. Op de Gold-uitvoering is handbediende airconditioning, een radio met CD- en MP3-speler, elektrisch bedienbare buitenspiegels, leer voor het stuurwiel en de pookknop, Castiglio bekleding en een Comfort Pack inbegrepen. De Platinum tot slot voegt daar nog elektrische ramen achter, mistlampen, 15 inch lichtmetalen wielen, hoofdsteunen achter en lederen bekleding aan toe.
Motoren: Bifuel en Twinair belastingvrij
De Ypsilon kan rekenen op een zuinig maar capabel motorpalet. Naast de instapper 1.2 69 pk hebben de Italianen de 0.9 liter TwinAir tweecilinder van stal gehaald in een uitvoering met 85 pk en 145 Nm. Deze is met een verbruik van 4.1l/100km en 97-99 gram CO2 zuinig genoeg om in aanmerking te komen voor 14% bijtelling en belastingvrije voordelen. Toch haalt het torretje 176 km/u en is de 0-100 sprint in 11.9 seconden te voltooien. Daarnaast komt de Ypsilon er met de 1.3 Multijet diesel (95 pk) met 99 gram CO2-uitstoot. Later completeert Lancia het palet met een 1.2 bifuel (LPG) motor en die wordt naast de TwinAir motor eveneens wegenbelastingvrij. Alle motoren zijn uitgerust met start/stop-techniek en de TwinAir is eventueel te koppelen aan de DFN-halfautomaat.
Introductieprijs
De belastingvrije Lancia Ypsilon 0.9 TwinAir 85 pk met Start&Stop staat vanaf half juni in de Nederlandse showrooms. Tot 18 juni geldt een speciale introductieprijs voor de ‘Gold’ uitvoering van 15.000 euro inclusief het Dolce Vita pack bestaande uit regen- en verlichtingssensoren, cruisecontrol en parkeersensoren aan de achterzijde. De bi-fuel versie (benzine/LPG) staat vanaf augustus bij de dealer.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review