De Michelin Challenge Bibendum is een jaarlijks forum voor duurzame mobiliteit. Hier komen vertegenwoordigers uit de politiek, de auto-industrie en de techniek samen om de stand van zaken rond het thema ‘milieuvriendelijke mobiliteit’ door te nemen. Porsche had twee verschillende prototypes van een elektrische Boxster meegenomen, de Boxster E. De genodigden konden de elektrische sportwagens op een uitdagend circuit uitproberen. Na de GT3 R Hybrid, de 918 Spyder en de 918 RSR is de Boxster E opnieuw een auto waarmee Porsche duurzame mobiliteit en rijplezier combineert.
Dankzij zijn ontwerp als een sportwagen met middenmotor is de Porsche Boxster ideaal voor realistische proeven met elektrische aandrijflijnen. Hierdoor kunnen nieuwe componenten als elektromotoren, accu's en stroomkabels op een zeer botsveilige manier worden ingebouwd. Bovendien draagt de aerodynamische vormgeving van de Porsche Boxster bij aan een grotere actieradius. Essentieel voor een Porsche – en dus ook een die elektrisch wordt aangedreven – is ook de rijdynamiek. De Boxster profiteert hier van zijn uitgebalanceerde gewichtsverdeling en zwaartepunt.
Een elektromotor voor iedere as
De twee Boxsters E hebben een verschillende configuratie. Het ene model is voorzien van een elektromotor op zowel de voor- als de achteras, het andere model alleen op de achteras. Beide aandrijflijnen zijn in eigen huis ontwikkeld. De eerste heeft dankzij twee elektromotoren dezelfde dynamiek als een Boxster S. Bovendien profiteert deze, door de twee elektromotoren, van vierwielaandrijving zonder mechanische verliezen. Het vermogen bedraagt 245 pk en het koppel is 540 Nm. Hiermee sprint de auto in 5.5 seconden van 0 naar 100 km/uur. De topsnelheid is begrensd op 200 km/uur. De Boxster E met één elektromotor heeft precies de helft van het vermogen en de helft van de trekkracht. Toch is hij daarmee in staat om in 9.8 seconden naar 100 km/uur te accelereren en heeft hij een topsnelheid van 150 km/uur.
Aan de basis van de aandrijflijn liggen zeer efficiënte lithium-ijzer-fosfaataccu's met een individuele capaciteit van 20 Ah. Het accupakket weegt 341 kilogram en het gewicht van de Boxster E is 1.600 kilogram. Vanwege het vermogen zijn de accu's gekoppeld aan een met water gevuld koelsysteem. Het opladen van de accu's duurt ongeveer negen uur, maar die tijd kan worden verkort door het gebruik van de snellaadfunctie. Om de accu’s ook snel te kunnen vervangen, monteert Porsche ze op dezelfde plek als waar in de reguliere Boxster de verbrandingsmotor zit: in het midden van de auto. Hierdoor zijn de accu's van onderen gemakkelijk te verwisselen, mede dankzij toepassing van snelsluitingen die ook gebruikt worden in de autosport. Ondanks de montage van accu's en elektromotoren in de Boxster E, is de bagagecapaciteit overigens even groot als die in de huidige Boxster.
Grootschalige proef
De Porsche Boxster E heeft niet alleen de show hoeven stellen op Michelin Challenge Bibendum. Samen met nog een Porsche Boxster E zijn de in totaal drie Boxsters E onderdeel van een door de lokale overheid gestimuleerde, grootschalige proef in de omgeving van Stuttgart.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review