Volkswagen presenteert de nieuwe Beetle - die nu gewoon weer een vertrouwde, eenvoudige naam van z'n maker meekrijgt - in korte tijd op drie continenten. Niet zo gek als je bedenkt dat de Autoshows wereldwijd elkaar snel op volgen en het icoon bij vrijwel iedereen een begeerlijke status heeft opgebouwd. In totaal staat de productieteller van de Kever op meer dan 21.5 miljoen! De New Beetle uit 1998 zette daar nog een miljoen exemplaren bij.
De nieuwe Beetle toont - hoewel compleet nieuw - duidelijk verwantschap met zijn voorganger. Dankzij nieuwe proporties - een lagere daklijn, meer breedte en extra lengte (15 cm!) - toont de Beetle zich zeker sportiever. Zeker als je een krachtige motorversie met standaard achterspoiler bestelt.
Binnen kiest Volkswagen voor een iets klassiek-traditionele opzet. De Duitsers willen de Beetle duidelijk serieuzer in de markt zetten. Met de nieuwe retro-opzet hoopt VW een groter publiek aan te spreken. Natuurlijk zijn allerlei moderne zaken zoals navigatie, xenon, schuif-/kanteldak, Fender audiosysteem en andere snufjes zoals keyless go van de partij, maar het ontwerp verwijst meer naar de oer-Kever dan het speelse landschap van de New Beetle. Let ook op de come back van het handschoenkastje en het kekke stuurtje!
Technisch kan de Beetle rekenen op vertrouwde techniek, bestaande uit de 1.2, 1.4 en 2.0 TSI-motoren voor het Europese continent. Ook treden de 1.6 en 2.0 TDI diesel aan. Diverse motorvariaties zullen leverbaar zijn met de DSG-transmissie en komen ook in aanmerking voor 20% bijtelling.
Volkswagen gaat de Beetle leveren als Beetle, Sport en Design. Prijzen zijn nog niet bekend, zijn moment van introductie wel: oktober/november dit jaar.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review