In de training had Team Nederland moeite om met de top 10 mee te komen. Toch vreemd want Jeroen Bleekemolen kende de baan al uit het verleden. In diverse race klassen heeft hij al menigmaal de onoverzichtelijke bochten, heuvels en diepe dalen van dit legendarische circuit van dichtbij mogen aanschouwen. Frankrijk, Duitsland en Engeland deden wederom in de top mee.
De kwalificatie gaf een beetje een afwijkend beeld. Natuurlijk waren de top teams voorin te vinden maar tot onze verbazing gaven Enrico Toccacelo en Narain Karthikeyan voor Italië en India de kwalificatie het meeste kleur. Italië reed tot aan de derde sessie mee in de top 3 maar helaas voor hem waren Loic Duval en Robbie Kerr net even sneller. Uiteindelijk pakt Robbie Kerr voor Engeland de pole gevolgd door Hulkenberg en Duval voor Duitsland en Frankrijk. Jeroen Bleekemolen reed een beetje “bleke” kwalificatie. Hij eindigde op de 8e plaats en vertrekt van de 4e startrij.
De sprint race, die over 15 ronden of 20 minuten verreden wordt, liet ons een uitstekende Bleekemolen zien. Zijn start was formidabel waardoor hij direct 2 plaatsen naar voren schuift. Robbie Kerr is super weg en pakt de leiding. Zou het dan toch… Er waren op de smalle baan vele spectaculaire gevechten waar Matt Halliday het voornaamste slachtoffer van was. Hij verloor zijn neus in een duel met de auto van Ierland. Een actie die gemaakt kon worden maar de bocht was net even te smal. Overal op de baan vlogen de acties ons om de oren. India zat in de versnellingsbak van Nederland, Mexico vliegt net als Frankrijk van de baan. De topper van deze race komt weer op naam van Nur Ali, hij stuurde de wagen van Pakistan links af terwijl de bocht naar rechts ging…
Aan de kop van het veld zag het er naar uit dat Robbie Kerr voor een primeur ging zorgen. Hulkenberg vond de tweede stek wel prima en was lekker aan het cruisen. Wat verwacht werd gebeurde nu eindelijk eens. Robbie Kerr wint de sprintrace in zijn eigen land voor Hulkenberg en de verrassende Toccacelo. Ongekend snel ineens die Italiaan en dat was lekker voor de race.
De start van de feature race was een heftige voor Nico Hulkenberg. Hij vloog werkelijk voor Robbie Kerr naar de eerste bocht en nam de leiding. Robbie Kerr was niet van plan dit zomaar te laten gebeuren. Hij pareerde de brutale aanval van de Duitser en we zagen een prachtig staaltje van close racing. Hulkenberg was net iets slimmer en behield de leiding. Bleekemolen had een goede start hoewel hij weer zijn collega Karthikeyan tegen kwam. De kop van het veld pakte beetje bij beetje meer afstand. Achterin ging het allemaal iets minder, Australië en Tsjechië vochten voor een plaats maar dat ging uiteindelijk mis. De voorwielen haakten in elkaar en gezamenlijk vlogen ze van de baan de muur in bij Paddock Hill. Ian Dyk kon verder maar was nog niet uit de problemen. Zuid Afrika, die door een penalty van 25sec voor het veroorzaken van een botsing met Zwitserland terug gezet was naar een 15e plek, werd het slachtoffer van het feit dat Dyk de controle over de wagen verloor en ze vlogen samen van de baan. De eerste safety car periode was een feit. Toccacelo reed op dat moment de pits in en dat was zeer dubieus. Onder een safety car periode mag er geen pits stop gemaakt worden en dit gebeurde dus wel. Het wachten was op een straf voor Italië maar die kwam er in de race niet. Helaas voor Bleekemolen die op dat moment op een goede 5e plaats reed. Hij zou een plekje opgeschoven zijn in het geval van een drive trough voor Toccacelo. Duitsland was het eerste team dat aan het einde van ronde 8 de pits in ging voor nieuw rubber. Dit gaf Robbie Kerr de kans de leiding te pakken en voldoende afstand te nemen voor een veilige stop en de leiding te behouden. Helaas voor hem gooide Brazilië roet in het eten door de tweede safety car periode te veroorzaken. De wagen schoof hard van de baan in de muur bij Stirling’s. Engeland nam deze kans en ging de pits in voor nieuwe banden. Met de leiders die beide al een pits stop hadden gemaakt reden Ierland, Portugal en Zwitserland aan de leiding. Voor Ierland was dit een ongekende weelde wat resulteerde in een domme fout. Zowel Ierland als Zwitserland genoten zo van de leiding in de wedstrijd dat ze vergaten binnen het pits stop window binnen te komen. Ze kwamen een ronde te laat binnen en werden gediskwalificeerd. New Zeeland was intussen druk bezig zijn tweede plaats in het kampioenschap te verdedigen. Diverse rijders waaronder Indonesië zagen zijn achterlicht voorbij komen. Vanaf dat moment reed team Nederland op een keurig vijfde stek. We moeten toch concluderen dat ze een prima prestatie hebben neergezet dit jaar. De race kwam 17 ronden voor einde tot rust. De afstanden in het veld werden groter. Voorin het veld probeerde Kerr in een wanhoopspoging Hulkenberg nog te pakken wat leidde tot een aantal mooie acties maar helaas waren de achterblijvers de scherprechter in dit verhaal. Hierdoor kon Hulkenberg als terechte kampioen de wedstrijd winnen voor Robbie Kerr en Toccacelo. Respect verdiende ook team India die een mooi weekend konden afsluiten met een 4e plek.
In het laatste weekend van september start het seizoen weer op Zandvoort. Laten we hopen dat Bleekemolen en Lammers nog meer snelheid in de auto gaan krijgen en we mee gaan doen voor de prijzen. We hebben genoten van dit seizoen en op naar Zantvoort. Ik kan niet wachten!
Erick J. van de Wouw
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review