BMW completeert de Zes met 6 Serie Coupe!

De BMW 6 Serie is compleet! Na de introductie van de Zes als Cabriolet is nu de 6 Serie Coupe een feit. Het topmodel met vast dak oogt en is nog sportiever dan zijn voorganger, maar nog altijd een luxepaard om heerlijk mee te paraderen.

Voor de nieuwe generatie 6 Serie heeft BMW het plan gehad eerst de Cabriolet te introduceren. Met de voorjaarszon in aantocht helemaal geen verkeerde gedachte. Maar de Coupe mogen we door zijn nog sportievere en gespierde uitstraling niet ondermijnen. De nieuwe generatie van de luxe-coupe is breder, langer en lager dan z'n voorganger waardoor zijn sportieve proporties nog beter tot uiting komen. Dat wordt uiteraard versterkt door de nieuwste designtaal die de carrosserie visueel agieler laat stralen. 

Tegelijkertijd is de wielbasis met 7.5 centimeter verlengd om genoeg ruimte voor vier personen te kunnen verzorgen. Desondanks blijft de 6 Coupe een 2+2 en kun je dus het beste voorin zitten. Bestuurder en bijrijder hebben keuze uit comfort- en sportstoelen, al dan niet voorzien van ventilatie en exclusief nappaleder om het extra lang uit te houden. Net als de 6 Cabriolet debuteert een nieuw, zelfstandig geplaatst 7 inch Control Display in de middenconsole. In combinatie met het optionele Navigatieysteem Professional groeit het scherm naar 10.2 inch. Tot slot wordt het interieur standaard gesierd door hoogglans zwarte elementen, maar aangezien de klant Koning is bieden de Duitsers ook geborsteld aluminium, grijze of houtsier als alternatief. Tot slot mag de bagageruimte niet onvernoemd blijven; die is riant voor zijn klasse; 460 liter.

Vanaf de leveringsstart biedt BMW keuze uit een zes- en achtcilindermotor. Beiden hebben aan kracht geen gebrek; de 650i komt met de 4.4 liter V8 die 407 pk en 600 Nm sterk is, de 640i heeft de geblazen drieliter zespitter onder de kap, goed voor 320 pk en 450 Nm. Beide motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat waarbij de 640i naast start/stop-techniek ook over een ECO Pro knop beschikt om extra brandstof te besparen. Hierbij gaat zowel het motormanagement en de automaat als de klimaatregeling op de zuinige toer. De zespitter realiseert daardoor een verbruik van 7.7l/100km en stoot 179 gram CO2 uit. De beloning van de achtcilinder ligt op 10.4 liter.

Waarschijnlijk stelt de 6 Serie hogere prioriteiten aan z'n rijeigenschappen. Het onderstel is dan ook compleet nieuw ontwikkeld. Om optimaal gewicht te kunnen besparen en de massa te verdelen zijn de motorkap, deuren en vooras van aluminium. De voorschermen zijn opgetrokken uit kunststof. Elke Zes is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging en Drive Dynamic Control. De echte stuurmannen kunnen Integral Active Steering (vierwielbesturing), Dynamic Damper Control en Adaptive Drive uit de optielijst bestellen om het rij(comfort)niveau verder omhoog te brengen. De 640i staat standaard op 17 inch lichtmetaal, de 650i verlaat de fabriek met een maatje meer.

BMW heeft in de nieuwe 6 Coupe ook noviteiten te melden. Zo hebben de Duitsers als eerste in het segment adaptieve LED-verlichting, ook al is het een optie. De LED-technologie is zowel toegepast op de dagrij- en mistverlichting als dim- en grootlicht. Verder is het head-up display op het dashboard van de laatste generatie met kleurenweergave en mag een achteruitrijcamera, Surround View, BMW nachtzichtcamera en parkeerhulp natuurlijk niet ontbreken. 

Het prijskaartje van de 6 Serie Coupe is op dit moment nog niet bekend maar zullen spoedig volgen. Aannemelijk is dat BMW de dichte variant onder het prijsniveau van de Cabriolet kan aanbieden, waardoor de Zes onder de psychologische grens van 100.000 euro kan zakken. 

Voor de nieuwe generatie 6 Serie heeft BMW het plan gehad eerst de Cabriolet te introduceren. Met de voorjaarszon in aantocht helemaal geen verkeerde gedachte. Maar de Coupe mogen we door zijn nog sportievere en gespierde uitstraling niet ondermijnen. De nieuwe generatie van de luxe-coupe is breder, langer en lager dan z'n voorganger waardoor zijn sportieve proporties nog beter tot uiting komen. Dat wordt uiteraard versterkt door de nieuwste designtaal die de carrosserie visueel agieler laat stralen. 

460 liter bagageruimte
Tegelijkertijd is de wielbasis met 7.5 centimeter verlengd om genoeg ruimte voor vier personen te kunnen verzorgen. Desondanks blijft de 6 Coupe een 2+2 en kun je dus het beste voorin zitten. Bestuurder en bijrijder hebben keuze uit comfort- en sportstoelen, al dan niet voorzien van ventilatie en exclusief nappaleder om het extra lang uit te houden. Net als de 6 Cabriolet debuteert een nieuw, zelfstandig geplaatst 7 inch Control Display in de middenconsole. In combinatie met het optionele Navigatieysteem Professional groeit het scherm naar 10.2 inch. Tot slot wordt het interieur standaard gesierd door hoogglans zwarte elementen, maar aangezien de klant Koning is bieden de Duitsers ook geborsteld aluminium, grijze of houtsier als alternatief. Tot slot mag de bagageruimte niet onvernoemd blijven; die is riant voor zijn klasse; 460 liter.

Zes- of achtcilinder
Vanaf de leveringsstart biedt BMW keuze uit een zes- en achtcilindermotor. Beiden hebben aan kracht geen gebrek; de 650i komt met de 4.4 liter V8 die 407 pk en 600 Nm sterk is, de 640i heeft de geblazen drieliter zespitter onder de kap, goed voor 320 pk en 450 Nm. Beide motoren zijn gekoppeld aan een achttrapsautomaat waarbij de 640i naast start/stop-techniek ook over een ECO Pro knop beschikt om extra brandstof te besparen. Hierbij gaat zowel het motormanagement en de automaat als de klimaatregeling op de zuinige toer. De zespitter realiseert daardoor een verbruik van 7.7l/100km en stoot 179 gram CO2 uit. De beloning van de achtcilinder ligt op 10.4 liter.

Waarschijnlijk stelt de 6 Serie hogere prioriteiten aan z'n rijeigenschappen. Het onderstel is dan ook compleet nieuw ontwikkeld. Om optimaal gewicht te kunnen besparen en de massa te verdelen zijn de motorkap, deuren en vooras van aluminium. De voorschermen zijn opgetrokken uit kunststof. Elke Zes is uitgerust met elektrische stuurbekrachtiging en Drive Dynamic Control. De echte stuurmannen kunnen Integral Active Steering (vierwielbesturing), Dynamic Damper Control en Adaptive Drive uit de optielijst bestellen om het rij(comfort)niveau verder omhoog te brengen. De 640i staat standaard op 17 inch lichtmetaal, de 650i verlaat de fabriek met een maatje meer.

LED-verlichting
BMW heeft in de nieuwe 6 Coupe ook noviteiten te melden. Zo hebben de Duitsers als eerste in het segment adaptieve LED-verlichting, ook al is het een optie. De LED-technologie is zowel toegepast op de dagrij- en mistverlichting als dim- en grootlicht. Verder is het head-up display op het dashboard van de laatste generatie met kleurenweergave en mag een achteruitrijcamera, Surround View, BMW nachtzichtcamera en parkeerhulp natuurlijk niet ontbreken. 

Introductie 15 oktober
Het prijskaartje van de 6 Serie Coupe is op dit moment nog niet bekend maar zullen later volgen. Aannemelijk is dat BMW de dichte variant onder het prijsniveau van de Cabriolet kan aanbieden, waardoor de Zes onder de psychologische grens van 100.000 euro kan zakken. De nieuwe 6 Coupe bekijken kan vanaf 15 oktober; op de AutoRAI staat alleen de Cabriolet in de spotlights.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.