AutoRAI pakt helemaal uit – alle ins and outs

De AutoRAI 2011 wordt weer helemaal een Hollands autofeestje. Lees hier waarom je deze 58e editie zeker niet mag missen.

De maand april staat bij autoliefhebbers in het teken van de AutoRAI. Na een vrij sobere beurs in 2009 wordt dit jaar groots uitgepakt. Niet alleen met heel veel merken (incl.Ferrari!), kinderactiviteiten en spektakel van Bleekemolen. Hoofdsponsor Shell gaat een bijzondere stunt laten zien…

De perspresentatie van de AutoRAI spreekt boekdelen; de AutoRAI 2011 moet weer een echt Hollands autofeestje worden. Daartoe kan de organisatie dit jaar rekenen op hoofdsponsoring van LeasePlan en Shell. Daarnaast zijn er weer heel veel automerken van de partij, inclusief het Chinese Landwind, Fisker en Lotus. Zelfs Ferrari is aanwezig en presenteert vier auto's, waaronder de kersverse FF. De wereldprimeur komt deze keer van Burton – het merk dat oude eendjes omtovert in een sportieve klassieker. Zij presenteren de Burton Electric, die wij eerder tijdens hun eigen feestje al hebben kunnen aanschouwen. Elk merk heeft weer z’n eigen paviljoen ter beschikking; de traditie is in ere hersteld. Enkele van de vele (102!) primeurs zijn de aanwezigheid van de nieuwe Golf Cabriolet, Mercedes-Benz SLS AMG E-CELL, Lancia Ypsilon, Range Rover Evoque vijfdeurs, Saab 9-5 Estate en Infiniti M35h. Zoals altijd staan de supercars verenigd op het Supercar Paddock.

Naast het bekijken van een he-le-boel nieuwe auto’s kunnen bezoekers deze keer ook rekenen op het Hobby Plein (met o.m een replica van 'KITT''s Knight Rider) en een Klassieker Paviljoen. Wederom zijn er verder veel buitenactiviteiten; van een rondje mee offroad rijden in een luxe SUV tot zélf plaatsnemen achter het stuur van een elektrische of hybride-auto om een elektrisch toertje door de stad te maken. De route leidt onder meer langs de vele laadpalen die de gemeente Amsterdam door haar ambitie voor elektrische mobiliteit rijk is. Bleekemolen Race Planet gunt de ware petrolheads zowel binnen (Demo Circuit) als buiten de dag van hun leven door op het buitenterrein in te kunnen stappen in een Lamborghini, Porsche of Aston Martin. Ook Shell belooft het nodige spektakel met oa. een exclusieve stunt onder het motto ‘Shell zet de AutoRAI op zijn kop’. Wat dat precies inhoudt wil zowel Shell als de organisatie nog niet zeggen.

Voor kinderen is de AutoRAI 2011 naast een autoparadijs ook een speeltuin met verschillende activiteiten waaronder die van Telekids en Bibaboederij. En dat hoeft niets te kosten, iedereen tot 14 jaar heeft gratis entree. Voor volwassenen geldt hetzelfde tarief als 2009. Nieuw zijn de avondkaarten die door de week voor een tientje (bij bestelling online) toegang geven tot de beursvloer. De NS biedt de helpende hand met het introduceren van een AutoRAI-treinkaartje (retour) voor 17.50. Handig voor als je van ver moet komen. De AutoRAI heeft de deuren geopend van 13-23 april.