De Hyundai Ix35 FCEV is deelt zijn techniek met voorganger Tuscon FCEV. Hyundai heeft de aandrijflijn echter fijngeslepen. Het brandstofverbruik is met 15 procent gedaald, terwijl de actieradius met 55 procent is toegenomen. Nog veel belangrijker is dat de productiekosten liefst 80% zijn afgenomen.
De derde generatie is voorzien van een brandstofcelsysteem met een vermogen van 136 pk. Dit systeem wordt gevoed vanuit twee waterstoftanks (700 bar). Met een brandstofverbruik van 1 liter per 31 kilometer haalt de SUV een actieradius van 650 km op één tankvulling, vergelijkbaar met die van een benzineauto. De topsnelheid bedraagt 160 km/uur.
Onlangs kondigde Hyundai aan dat er een testvloot van Hyundai’s ix35 FECV wordt ingezet in Denemarken, Noorwegen en IJsland. Daardoor kunnen de Koreanen de waterstoftechnologie voor het eerst in Europa laten zien. Hyundai heeft plannen om de Hyundai Ix35 in 2015 in serie te gaan produceren.
Hyundai Sonata HEV
Een ander innovatief model dat in Genève zijn Europese première beleeft is de Hyundai Sonata HEV. Deze eerste volledige hybrideauto van Hyundai is in eigen beheer ontworpen en ontwikkeld voor de Noord-Amerikaanse markt, waar de auto sinds het begin van 2011 te koop is. Voor zowel Amerikaanse als Europese begrippen is de Sonata zuinig, gezien de verbruiksopgave van 5.9l/100km. De Sonata ‘Hybrid Electric Vehicle’ kan echter ook elektrisch rijden tot een snelheid van 100 km/u. De accu’s zijn van het moderne, type lithium-ion polymeer met een hoger rendement.
Op dit moment heeft Hyundai nog geen plannen om de Hyundai Sonata HEV ook op de Europese markt uit te brengen. Het blijft dus bij deze première. In Amerika is de hybride Sonata – net als concerngenoot Kia Optima – bedeeld met een 2.4 litermotor, terwijl in onze regio ook kleinere, van nature al zuiniger motoren debuteren. Daar horen ook twee moderne diesels bij, iets waar men in Amerika (nog) niets van wil weten.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review