Nu officieel - Seat IBX concept is een hybride

Seat heeft de IBX crossover conceptauto vanavond officieel gemaakt en dus verdient de Spanjaard een uitgebreidere toelichting. De IBX moet zich thuis voelen in de stad en heeft een hybride aandrijflijn waarbij ook elektrisch rijden in het vat zit.

De elektrische, compacte IBE sportcoupé van vorig jaar legde de basis voor Seat’s nieuwe designtaal. Dit jaar is het de IBX die het stokje overneemt. In tegenstelling tot de IBE is de IBX een crossover; Seat heeft een carrosserie van een SUV en sportcoupe samengesmolten. Met een lengte van 4.26 meter is de tweedeurs IBX duidelijk groter dan een Ibiza, maar nog altijd compact van aard. Z’n breedte (1.80 meter) en hoogte (1.62 meter) versterkt echter z’n aanwezigheid. De koplampen vragen op hun beurt aandacht met LED-technologie.

Zoals het een studiemodel van 2011 betaamt is de IBX lekker ‘verantwoord’ voor het milieu. Seat pakt uit met een hybride aandrijflijn die ook elektrisch rijden mogelijk maakt. Met een beetje geluk moet 45 kilometer lokaal emissievrij tot de mogelijkheden behoren. Wanneer de accu’s hun energie hebben verbruikt springt de verbrandingsmotor bij. Of dat een TSI- of TDI-krachtbron is, laat Seat geheimzinnig in het midden. Wel is bekend dat Seat ook haar bestaande brandstofbesparende technieken heeft toegepast en de IBX in principe is ontworpen voor voorwielaandrijving. Een modern 4WD-systeem wordt echter niet uitgesloten.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.