Renault Captur conceptcar nu in detail

Nadat hij deze ochtend bij een presentatie officieel is onthuld; gaat de Renault Captur nu in detail uit de doeken. De compacte crossover studiemodel staat bijzonder flitsend in het leven en is klaar om op avontuur te gaan. En dat zonder het milieu teveel belasten dankzij de biturbo dCi 160-dieselmotor met 99 gram CO2-uitstoot.

De Renault Captur vertegenwoordigt de nieuwste designfilosofie van Renault en volgt daarmee de Renault Dézir op. De crossover conceptcar is ontworpen door Laurens van den Acker en kreeg een atletische body met een formaat dat net ietsje korter is dan een Mégane. Met bijzondere details ademt de futuristische Fransoos een en al sportiviteit. Zwart-witte 22 inch wielen, een lage daklijn, spitse koplampen en breed uitgesneden neus en vleugelportieren mogen daarbij niet ontbreken. Het dak is uitneembaar en transformeert de Captur tot een crossover cabriolet.

Renault ziet de Captur als een twee- of vierzitter. In het eerste geval blijft met de twee 'zwevende' kuipstoelen alle ruimte over om met bagage om avontuur te gaan. Wel vragen we ons af of dat oranje raster - dat overal in de cockpit als een netwerk terugkeert - lekker zit. Achterin kunnen twee extra stoelen vanuit de zijkant tevoorschijn worden getoverd, inclusief hoofdsteunen en gordels. In de voorruit zit een camera gemonteerd om de bestuurder onderweg te assisteren.

In technisch opzicht is de Captur ook innovatief te noemen. Renault monteert een twin-turbo 1.6 dCi met 160pk, afgeleid van de kort geleden geintroduceerde versie met 130 pk. De bijzonder krachtige dieselmotor genereert daarnaast 380 Nm en werkt samen met Renault's nieuwe automatische transmissie met dubbele koppeling (EDC). Hiermee sprint de Captur in 8 tellen naar 100 en kan 210 km/u aangetikt worden. Over het algemeen blijft de Captur spaarzaam met brandstof; zijn dieselverbruik van 3.8ll/100km wordt 'beloond' met 99 gram CO2. Ongetwijfeld niet met die gigantische wielen, maar dat erzijde.

Om met de crossover ook een beetje avontuurlijke wegen in te slaan heeft Renault het RX2-systeem ontwikkeld.  Zodra een van de voorwielen grip verliest verdeelt een nieuw mechanisch differentieel de aandrijfkracht naar het andere het wiel. Dit technische foefje werkt alleen bij lage snelheden en maakt de Captur iets capabaler op onverhard.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.