Mercedes-Benz is in haar nopjes met de C-Klasse. Sinds de introductie van de middenklasser in maart 2007 hebben de Duitsers er meer dan een miljoen gebouwd. Na nog geen vier jaar vindt men het tijd om 'm op te frissen. De nieuwe C-Klasse die komend voorjaar op de markt komt, is naar eigen zeggen op meer dan 2.000 punten gewijzigd.
De vernieuwde C-Klasse is herkenbaar aan zijn nieuwe dynamische front met vloeiend naar de grille uitlopende koplampen, dagrijverlichting en aangezette bumpers. Ook de subtiel gewijzigde achterzijde, nieuwe lakkleuren en lichtmetalen wielen behoren tot het verjongingsrecept. Niet te zien is dat voortaan alle C-Klasse modellen zijn voorzien van een lichtgewicht aluminium motorkap.
Binnenin hebben zijn makers een vers dashboard geboetseerd, nu met bovenop geplaatste vaste overkapping voor het COMAND multimediascherm. Het COMAND systeem biedt daarbij nu ook een Online functies om het wereldwijde web mee op te gaan. Ook zijn daarmee Google Maps routes te koppelen aan het navigatiesysteem, dat ook nog eens over een nieuwe 3D-functie beschikt en vier alternatieve routes voorschotelt.
Het wordt mogelijk gemaakt door een nieuw telematicasysteem die op termijn ook naar andere modellen zijn weg vindt en uitblinkt in bedieningsgemak. Daartoe zijn ook de display's groter en behoort bluetooth streaming, sms leesfunctie en snelle telefoonboekintegratie tot de mogelijkheden. Verder heeft men in Stuttgart het materiaalgebruik voor het dashboard en de bedieningselementen herzien om de C-cockpit een nog hoogwaardiger look&feel mee te geven. Het multifunctionele sportstuur dat vanaf het Avantgarde niveau standaard wordt gemonteerd is zelfs geleend van de nieuwe CLS!
Op technisch vlak was de C-Klasse allerminst bedaagd, maar de technische vooruitgang gaat dermate snel dat ook de motoren en transmissies zijn fijngeslepen. Dit komt tot uiting met de inzet van de nieuwe 7G-Tronic Plus transmissie, die dan net als alle andere nieuwe C-Klasse uitvoeringen (m.u.v de 4MATIC modellen) samenwerkt met start/stop-techniek. De nieuwe zeventrapsautomaat is niet alleen soepel maar ook efficiënt de verbruikswinst die Mercedes-Benz ermee haalt loopt op tot 31%. Ook is eindoverbrenging van alle C-Klasse's aangepast om een extra verbruiksreductie te realiseren.
De C 350 BlueEFFICIENCY heeft de grootste vooruitgang geboekt. Het vermogen van de zescilinder steeg naar 306 pk, terwijl het verbruik met bijna eenderde daalde tot 6.8l/100km. Een winst van 1.5 liter! Aan de dieselzijde weet de C 220 CDI indruk te maken met een verbruiksopgave van 4.4l/100km. Waarschijnlijk ligt de bijbehorende CO2-uitstoot net laag genoeg om in ons land voor 20% bijtelling in aanmerking te komen. Gecombineerd aan de zeventrapsautomaat met start/stop-techniek noteert de 2.1 literdieselmotor 4.8l/100km, ook als dit de meest krachtige 250 CDI variant met 204 pk betreft.
Uiteraard ziet Mercedes-Benz zijn kans om met de facelift van hun C-Klasse ook nieuwe assistentiesystemen te introduceren die bijdragen aan extra veiligheid en comfort. De 'C' scoort nu met adaptieve grootlichtassistent, rijstrook- en dodehoek detectie, vermoeidheidsherkenning, adaptieve cruise control, de nood-rem Pre-Safe Brake, snelheidsbegrenzer en (in)parkeerhulp. Nieuw optielijst staat de Becker Map Pilot. Deze is te koppelen aan het standaard Audi 20 audiosysteem en net als de uitgebreidere systemen te bedienen via de centrale bedieningstoets. De Becker Map Pilot kan ook achteraf bij de dealer worden besteld en wordt netjes gemonteerd in het handschoenvak.
De nieuwe C-Klasse maakt zijn nationale debuut op de AutoRAI 2011 die van 13-23 april in het Amsterdamse RAI-complex plaatsvindt. De prijzen en de exacte uitvoeringsspecificaties van het nieuwe model zijn nog niet bekend.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review