Test Ford Mobile Navigation

Autonavigatie is er in allerlei soorten en maten. Naast allerhande geïntegreerde systemen en draagbare exemplaren doemt

Autonavigatie is er in allerlei soorten en maten. Naast allerhande geïntegreerde systemen en draagbare exemplaren doemt er ook steeds vaker navigatiesoftware voor smartphones op. Nieuw is Ford’s Mobile Navigation, speciaal voor de Ford-rijder. Helpt het ons in de Fiesta goed op weg, of worden we met een kluitje in het riet gestuurd?

Ford Mobile Navigation is één van de vele navigatieapplicaties voor mobiele telefoons. Ook gerenommeerde partijen als TomTom en Navigon zijn – naast hun huidige productrange - deze weg in geslagen. De software van Ford is compatible met smartphones die zijn voorzien van het ´Symbian Series 60´ besturingssysteem,waaronder Nokia en Samsung-telefoons. De navigatie-oplossing van Ford belooft extra functionaliteit en slim gebruiksgemak te bieden. Dat lijkt aannemelijk omdat zijn makers aanwezige apparatuur in de auto kunnen gebruiken, waaronder de stroomtoevoer, speakers en een display.

 

Instappen en instellen

 

Het systeem testen we in een Fiesta, één van de modellen waarop Ford Mobile Navigation leverbaar is (en geen standaard geïntegreerd systeem). Het navigatiepakket werkt met een ingebouwde GPS antenne, USB-stick met wegenkaarten, Bluetooth verbinding en smartphone software, in dit geval geïnstalleerd op een Nokia. Navigeren is in principe een koud kunstje. Na instappen en het inschakelen van het contact zoekt de telefoon via Bluetooth automatisch verbinding met de auto. Tegelijkertijd gaat het systeem naarstig op zoek naar satellietontvangst. Het opstarten van de Ford-applicatie verloopt vlot, waarna een compact hoofdmenu verschijnt. Aangezien we uiteraard op pad willen gaan, kiezen we een nieuwe bestemming. Die moet altijd worden bepaald via de telefoon zelf. De software biedt daartoe alle vertrouwde mogelijkheden zoals op adres, laatste doelen, een adres uit het telefoonboek, favorieten en diverse speciale bestemmingen zoals een tankstation of Ford-dealer. Zolang het einddoel binnen West-Europa ligt, tenminste. Het invoeren is met menig van toetsenbord voorziene smartphone zo gepiept. Vervolgens wordt de route razendsnel berekend – onze heeft in ieder geval totaal geen moeite met de voorgeïnstalleerde routekaarten. Het scherm dat volgt geeft nog de mogelijkheid om andere route-opties in te stellen, waarbij snel- en tolwegen vermeden kunnen worden of de route juist snel, zuinig of kort kan zijn. De routebegeleiding geeft het startsein over de speakers in de auto en we kunnen gaan.

 

Routebegeleiding

 

In de Fiesta zijn de route aanwijzingen, de geschatte reistijd en afstand tot de bestemming af te lezen op het scherm centraal boven op het dashboard, waar normaliter alleen audiofuncties zijn af te lezen. In de Focus, de C-MAX, de Kuga, de Mondeo, de S-MAX en de Galaxy – waarvoor het systeem ook beschikbaar is - wordt de informatie weergegeven op het boordcomputer in het instrumentencluster, naast de snelheidsmeter. Omdat het scherm in de Fiesta niet heel groot is en maar één kleur kan weergeven, wordt de te rijden route via doeltreffende pijlen voorgeschoteld. Op de Nokia zien we wel kaartje waar eventueel op is in te zoomen, maar de grootte van het display op het toestel maakt dat geen praktische bezigheid. Bovendien zou je er een houder voor moeten hebben om de telefoon veilig in het zicht te positioneren. In dat opzicht is menig andere applicatie op een toestel met groter display (iPhone, HTC, Samsung) een betere optie voor wie veel waarde hecht aan een routekaart onderweg.

Een praktische eigenschap van Ford Mobile Navigation is dat het systeem samenwerkt met onder meer de radio en carkit in de auto. Niet alleen blijft er tijdens het navigeren ruimte voor meldingen van de radio, ook wordt het radio/cd-geluid bij instructies automatisch onderbroken. Slechts deels dempen is overigens niet mogelijk. Het volume van de spraakbegeleiding is wel regelbaar, net zoals bij veel volledig geïntegreerde systemen via de volumeknop van de auto. Mocht je onverhoopt - ondanks de pijlnavigatie en stembegeleiding de verkeerde kant op rijden - berekent het systeem in een mum van tijd een nieuwe route. Een behulpzame verademing, want niets is zo onhandig als wachten op advies waarbij je snel moet handelen. Zodra er een afslag nadert wordt die ruim van te voren aangekondigd, al vanaf 1000 meter wordt ons gemeld ‘van rijrichting te veranderen’. Blijkbaar is dat bij Ford een synoniem voor: ‘neem de afslag’. Een klein puntje van kritiek dat echter eenvoudig is op te lossen met een software update.

 

Oplader en houder aanbevolen

 

Waar je niets aan kunt doen, en dat zit nou eenmaal in de aard van het product, is het feit dat navigeren een aanslag op de batterij in de telefoon. En aangezien de smartphone ook wordt gebruikt om mailboxen te beheren en afspraken in te zien is een auto-oplader tijdens een lange werkdag aan te bevelen. Afhankelijk van het type telefoon natuurlijk. Ook het onderweg instellen van een nieuwe bestemming is niet aan te raden aangezien het rijden met een mobiele telefoon in de hand niet is toegestaan en bovendien de aandacht van de weg afhoudt. Het display en de (pijl)toetsen op het dashboard bieden hiervoor helaas geen soelaas.

 

Prijs en conclusie

 

Ford vraagt voor Mobile Navigaton 250 euro. Het systeem is leverbaar naast andere navigatie-oplossingen die in de prijslijst staan, waaronder die van Garmin en TomTom met speciale houder. De kracht van het systeem ligt in de snelle werking en duidelijke pijlbegeleiding, waarbij spraakinstructies optimaal via de luidsprekers in de auto te horen zijn. En aangezien de telefoon vrijwel nooit in de auto blijft liggen, is dit type navigatie vrijwel niet diefstalgevoelig. De gebruiksvriendelijkheid an sich is dik in orde maar hangt natuurlijk ook af van de gebruikte telefoon. Een telefoonhouder is aan te bevelen om veiliger en legaal bediening onderweg mogelijk te maken. Totdat Ford geen volwaardig geïntegreerd systeem aanbiedt in de Fiesta is dit een schappelijk alternatief.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.