Jaguar C-X75
De Jaguar C-X75 is misschien wel de mooiste concept van de beurs. Een prachtig eerbetoon aan de C- en D-type van weleer, al roept de vormgeving ook associaties op met de voor die tijd supersonische XJ220. En supersonisch, dat is deze C-X75 ook. Een bijzondere aandrijflijn met vier elektromotoren en twee micro gasturbines zorgen voor de voortstuwing. In totaal noteren we 780 pk en 1.600 Nm aan trekkracht vanaf nul toeren per minuut. Ongekend! De C-X75 haalt een top van 330 km/h en schiet in slechts 3,4 tellen naar de 100 km/h. De gasturbines fungeren als range-extender als het lithium-ion accupakket na 110 kilometer is uitgeput. Jaguar belooft een actieradius van 900 kilometer met een gemiddelde CO2-uitstoot van 28 g/km.
Citroën Lacoste Concept
En wat zien we bij Citroën op de stand? Een hele reeks aan nieuwkomers met de Lacoste concept car als echte blikvanger. De auto is 3,25 meter lang, 1,80 meter breed en 1,52 meter hoog. Volgens Citroën bungelt het studiemodel op het kruispunt van een auto, mode en sport. Ahha, het is ons ineens duidelijk! De hoge taillelijn, uitgebolde spatborden, de open structuur en enorme wielen (in golfbal design) op de uiterste hoeken van de carrosserie maken het studiemodel tot een bijzondere verschijning. In plaats van een vast dak heeft de auto een paneel in de vorm van een T. De T is feitelijk de ruggengraat van de auto. Bij slecht weer plaats je gewoon even het opblaasbaar dak en kunnen de inzittenden hun reis vervolgen. Inderdaad, nog verre toekomstmuziek, deze Lacoste concept car. Maar wel geinig. Een hagelnieuw driecilinder torretje zorgt voor de aandrijving, maar daarover wil Citroën helaas nog niets kwijt.
Range Rover Evoque
De baby-Ranger beleeft in Parijs zijn debuut. Beetje jammer dat we nog tot de zomer (!) van volgend jaar moeten wachten, alvorens Range Rover de dealers bevoorraadt. Overigens komt de Evoque zowel in een drie- als vijfdeursuitmonstering te koop. De driedeurs staat in Parijs, de officiële onthulling van de vijfdeurs volgt later dit jaar. Al heeft Range Rover hiervan al wel een eerste foto de deur uit gedaan. De Evoque is in ieder geval best een flinke auto. Het interieur heeft daarbij, in tegenstelling tot het motorenpalet, veel weg van de Range Rover Sport. In eerste instantie komt ie te koop met drie motoren, waarbij de 2,2-liter dieselmotor met 150 pk de instapper vormt. Met tweewielaandrijving verbruikt ie 4,9 l/100 km en stoot ie 130 g/km CO2 uit. Met vierwielaandrijving slurpt ie 0,8 liter meer en bedraagt de koolzuurgasuitstoot 145 g/km. Diezelfde diesel komt ook met 190 pk te koop en standaard vierwielaandrijving. Integrale aandrijving is ook standaard voor de 240 pk sterke 2,0-liter turbomotor. De Nederlandse importeur heeft een verwachte instapprijs van 45 mille afgegeven voor de driedeurs Evoque 2.2 diesel.
Renault Twizy
Renault zet helemaal in op elektrische bolides. Medio volgend jaar komen de Fluence Z.E. en Kangoo Express Z.E. te koop. De Twizy is ook productieklaar, maar die volgt tegen het einde van 2011, net voor de Zoe. De Twizy is puur bedoeld als stadsauto. De auto is slechts 2,32 meter lang en 1,19 meter breed, en met een draaicirkel van slechts 3,4 meter is ie ook lekker wendbaar. Voor de aandrijving is keuze uit een 5 of 20 pk sterke elektromotor. De eerste haalt een topsnelheid van 45 km/h en mag in sommige landen bestuurd worden zonder B-rijbewijs, in tegenstelling tot de meer krachtige versie met een top van 75 km/h. Met een actieradius van 100 kilometer valt in de stad prima te leven. En mocht je het avontuur opzoeken, dan zijn na 3,5 uur de accu’s weer vol.
Volvo V60
Volvo heeft hoge verwachtingen van de V60. En misschien ook wel terecht. Europa is immers een combiland. Bovendien rijdt de Zweedse schone ook nog eens heel behoorlijk, echter niet zo sportief als de fabrikant ons wil doen geloven. En dat is maar goed ook! De V60 is natuurlijk geen pakezel, maar met een beetje passen en meten ‘slikt’ de bagageruimte wel een kinderwagen. Volvo start het leveringsprogramma met een T3 benzinemotor met 150 pk. Daarvoor dien je 35.995 euro bij de dealer af te tikken. De 180 pk sterke T4 staat voor 37.995 euro in de prijslijst en de 2,0-liter turbomotor (203 pk) is nog eens 1.000 euro duurder. De T6 kost 56.995 euro. Dieselen kan met twee vijfcilinders, als D3 (163 pk) voor 40.495 euro en als D5 (205 pk) voor 44.995 euro. Er volgt ook nog een zuinige 1.6 DrivE.
Honda Jazz Hybrid
Gaat Renault op de elektrische tour, bij Honda kiezen ze voor hybrides. De Jazz Hybrid die begin 2011 verschijnt is na de Civic, Insight en CR-Z de vierde hybride Honda. De aandrijflijn is eender aan de Insight met een 1,3-liter benzinemotor en een elektromotor. De Jazz Hybrid is een parallelhybride, dat wil zeggen dat je een paar kilometer volledig emissievrij, louter op de elektromotor kunt rijden. Het is Honda gelukt om de gemiddelde CO2-uitstoot onder de 110 g/km te houden. In Nederland goed voor alle overheidsbonussen. Met een verbruik van 4,4 l/100 km en een koolzuurgasuitstoot van 104 g/km betaalt de zakelijk rijder slechts 14 procent bijtelling. Bovendien hoeft er noch BPM, noch wegenbelasting te worden afgedragen.
Seat IBe
Bij het zien van de Seat IBe kregen we een lichte déjà vu. En terecht, zo blijkt bij nader inzien. Eerder dit jaar zagen we de IBe al op de autoshow van Geneve. Seat heeft volgens eigen zeggen het studiemodel qua design, interieur en techniek verder verbeterd. Toch blijft de aandrijflijn ongewijzigd met een 102 pk sterke elektromotor. Wel ging de acceleratie er op vooruit, althans als we de fabrikant mogen geloven. En dat doen we in dit geval dan maar. Nul tot honderd gaat in 9,7 tellen en de IBe raakt bij 160 km/h buiten adem. Na 130 kilometer moet ie aan het infuus, gewoon via het 220V-stopcontact. Seat opent in Parijs voor het eerst de deuren van de IBe. Wat we zien is een erg futuristisch interieur met groot infodisplay. Via touchpads op het stuur kun je de apparatuur aan boord bedienen.
Toyota Verso-S
Begin volgend jaar rolt Toyota de Verso-S bij de dealers binnen. S staat volgens Toyota voor Size, Smart en Sophisticated. Size verwijst naar de geringe lengte van nog geen vier meter en met Smart doelt Toyota op het flexibele interieur en de riante uitrusting. Zo is het Easy Flat systeem standaard. In een simpele handbeweging verdwijnen de achterstoelen in de vloer. Tot slot wordt met Sophisticated naar het design gerefereerd.
Een 1,3-liter VVT-i benzinemotor in de neus zorgt voor de aandrijving. Met een vermogen van 99 pk is niets mis en met een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km ook al niet. De versie met CVT-transmissie is overigens nog iets zuiniger met een verbruik van 5 l/100 km.
De compacte MPV is standaard al rijkelijk bedeeld, maar verder te verfraaien met zaken als een full map navigatiesysteem of een enorm panoramadak. Prijzen zijn nog niet bekend.
Volkswagen Passat
Bij Volkswagen staat alles in het teken van de nieuwe Passat. Nieuw is echter een groot woord. De Duitsers flikken hetzelfde kunstje als met de Golf VI. Zie het meer als een flinke update. De Passat beschikt voortaan over de strak gelijnde familieneus die in dit geval zo van de Phaeton lijkt te zijn geplukt. Led-techniek in de lichtunits staat voortaan op de optielijst.
In het interieur weinig nieuws onder de zon, wel zijn er nieuwe comfortverhogende zaken te bestellen, zoals een automatische snelheidsregeling met noodremfunctie voor in de stad, een dode hoekwaarschuwing en Easy Open, waarbij een gerichte voetbeweging aan de achterzijde van de auto volstaat om de kofferklep te openen.
Zoals gebruikelijk is de Passat te koop met een diversiteit aan motoren. Het benzinefront trapt af met een 122 pk sterke 1.4 TSI en dieselen kan vanaf de 1.6 TDI BlueMotion. Eind november staat de nieuwe Passat bij de dealer. Reken op een vanafprijs van 27.990 euro.
Audi Quattro Concept
De Quattro Concept is een eerbetoon aan de oer-Quattro en tot de opening het best bewaarde geheim van Audi op de Parijse beursvloer. De auto is gebouwd op een ingekort platform van de RS5 en heeft dezelfde specifieke pk-gewichtsverhouding als de R8 V10. Verantwoordelijk daarvoor is het lichte aluminium spaceframe chassis met koolstofvezel elementen waardoor het leeggewicht slechts 1.300 kilogram bedraagt. De Quattro Concept wordt aangedreven door een vijfcilinder turbomotor met 408 pk. De honderdsprint gaat in 3,9 tellen en het gemiddeld verbruik ligt op 8,5 l/100 km.
Bentley Continental GT
De bestseller van Bentley is in het nieuw gestoken. Raul Pires, chef op de designafdeling, is subtiel te werk gegaan en is nauwelijks van het origineel afgeweken. Toch beweert hij dat elk carrosseriedeel opnieuw is getekend en dat heeft er onder meer toe geleid dat het gewicht met 65 kilogram is afgenomen. De Continental GT heeft de beschikking over een 6,0-liter W12-motor, nu met 575 pk in plaats van 560 pk. Ook het koppel stijgt van 650 naar 700 Nm. Binnen 4,4 seconden staat er 100 km/h op de klok en de naald van de snelheidsmeter reikt tot 317 km/h. Begin 2011 staat ie bij de dealer als W12. Er volgt ook een 4,0-liter V8-motor, vooral om de gemiddelde CO2-uitstoot te drukken. De fabrikant beweert een 40 procent lagere emissiewaarde.
Lamborghini Sesto Elemento
Een groots opgezette teasercampagne in de aanloop naar de Parijse autosalon luidde de komst van de Lamborghini Sesto Elemento in. Wie een beetje thuis is in de scheikunde weet dat Sesto Elemento duidt op koolstof. Koolstof vormt namelijk een scheikundig element met atoomnummer zes. De Sesto Elemento is volledig uit koolstofvezel opgetrokken en weegt derhalve slechts 999 kilogram, en dat is inclusief de moddervette V10-krachtbron. Met 570 pk zit ie binnen 2,5 tel aan de honderd en haalt ie een top van 350 km/h. Een ontzettend bruut apparaat. Een productieversie zal er waarschijnlijk niet komen, niet in de laatste plaats vanwege de peperdure materialen.
Kia Pop
Op de stand van Kia liepen we de Pop tegen het lijf. Het popje is een studie naar een volledig elektrische stadsauto. Met een lengte van 3 meter komt ie daar namelijk het best uit de verf. Drie personen kunnen een plekje vinden in het interieur. Een elektromotor van 68 pk en 190 Nm stuwt het kleine karretje naar een topsnelheid van maximaal 140 km/h. Een lithium polymeer accupakket levert de energie, goed voor een actieradius van 160 kilometer. Vervolgens is het zaak om zo snel mogelijk een 220 Volt stopcontact te vinden, waar het 6 uur wachten is op een volle lading. Beschik je over krachtstroom, dan is de Pop na dertig minuten alweer klaar voor gebruik.
Chevrolet Orlando
Twee jaar geleden zagen we ook al een Chevrolet Orlando op de Parijse beursvloer. De auto verkeerde destijds nog in conceptfase. Nu is daar de productieversie te zien. Deze maand neemt Chevy de zevenzits MPV in productie en begin 2011 wordt ie naar ons land verscheept. De Orlando deelt zijn techniek met de Cruze en wordt standaard voorzien van onder meer ESP, zes airbags en een airco. Zeven personen kunnen mee op reis in de Orlando, waarbij de achterpassagiers ook een blik op het asfalt wordt gegund doordat de stoelen iets hoger zijn gepositioneerd. Het motorenprogramma omvat een 141 pk sterke 1.8 benzinemotor en twee diesels: een 2,0-liter met 131 of 163 pk.
BMW 6-serie Concept
De in Parijs getoonde 6-serie verkeert volgens BMW nog in conceptfase, maar wij weten wel beter. Met de 5-Serie GT flikten ze hetzelfde kunstje en wat bleek achteraf, het design van de productieversie veranderde nauwelijks (lees: niet). Bijzonder is de verlichting rondom, die volledig uit led’s bestaat. Over de aandrijving doet BMW nog geen uitspraken, maar reken op een vergelijkbaar motorenpalet als in de 5-Serie. Uiteraard staat er ook weer een hoogpotente M op de planning. De hoogtoerige V10 wordt verruild voor een dubbel geblazen V8. Daar valt waarschijnlijk ook prima mee te leven. In het voorjaar van 2011 komt de nieuwe 6 naar ons land.
Peugeot 3008 HYbrid4
In het voorjaar van 2011 rolt Peugeot de allereerste dieselhybride ter wereld bij de dealers binnen: de 3008 HYbrid4. De vierwielaangedreven crossover schittert op de Parijse beursvloer. De auto beschikt over een 2.0 HDiF diesel (163 pk; 300 Nm) én een elektromotor goed voor 37 pk en 200 Nm koppel. De diesel drijft de voorwielen aan, terwijl de elektromotor de achterwielen in beweging zet. Als er weinig vermogen wordt gevraagd, zorgt alleen de elektromotor voor de voortstuwing. Via een draaiknop op de middenconsole kan de bestuurder een keuze maken uit vier verschillende aandrijfvormen: Auto, ZEV, 4WD of Sport. De keuze voor een diesel in combinatie met een elektromotor is volgens Peugeot eenvoudig te verklaren, aangezien een diesel van nature minder brandstof verbruikt dan een benzinemotor. Het gemiddeld verbruik bedraagt 3,8 l/100km en de CO2-uitstoot 99 g/km.
Nissan Townpod
Op de stand van Nissan trok de bijzondere Townpod veel bekijks. Volgens de Japanners verlangt de hedendaagse automobilist naar een multi-inzetbare auto. Deze Townpod is zo’n auto. In het weekend kun je met het hele gezin op pad en doordeweeks kan de auto als bestelbus fungeren. De achterbank kan namelijk in zijn geheel worden opgevouwen en tegen de voorstoelen worden geschoven. Zo ontstaat een bruikbare laadruimte met een stevige kunststofafwerking die volgens Nissan tegen een stootje kan. Een rubberen balletje, genaamd de puck, speelt de hoofdrol in het interieur. De Townpod beschikt over een aantal pucks die in de ronde openingen in het dashboard, in de portieren en in de middenconsole zijn te plaatsen. In de puck kun je vervolgens diverse ‘prullaria’ klemmen, zoals je mobiele telefoon of iPod. De aandrijflijn van de Townpod is geleend van de elektrische Leaf.
Renault Zoe
Zoals al eerder aangehaald, zet Renault vol in op elektrische aandrijving. Na de Fluence Z.E., de Kangoo Z.E. en de Twizy vormt de Zoe het vierde elektrische model. In Parijs heet ie weliswaar nog Preview (studiemodel), maar de concept wordt gewoon in 2012 op de markt gebracht. Overigens geeft de Zoe een goed beeld over de toekomstige Renault, en dan met name de Clio.
De Zoe Preview bezit een 80 pk sterke elektromotor die in staat is de auto naar een topsnelheid van 135 km/h te brengen. Nul tot honderd gaat in 8,1 seconden. Renault claimt een actieradius van 160 kilometer en na 6 tot 8 uur aan het stopcontact zijn de accu’s weer in topconditie. Met een snellader beschik je binnen een half uur over tachtig procent van de capaciteit.
Ford Focus ST
Ford toont in de Franse hoofdstad de Focus ST. Puristen zullen even moeten slikken. De topsporter is namelijk een cilinder verloren. In de nieuwe ST huist een 2,0-liter viercilinder Ecoboost-turbomotor. Niet getreurd, het blok levert wel meer vermogen: 250 pk om precies te zijn. Overigens is de auto op de foto nog een conceptstudie. De definitieve versie komt pas begin 2012 te koop. Reken maar dat ie vrijwel ongewijzigd in productie gaat. Ford laat nog niets los over de prestaties, maar met meer vermogen en minder gewicht in de neus hoeven we ons daarover geen zorgen te maken.
Het hierboven beschrevene is slechts een greep uit al het fraais dat in Parijs is te bewonderen. Nog tot en met 17 oktober kun je zelf een kijkje gaan nemen in de Franse hoofdstad. Veel plezier!
Fotografie: Automedia, Tony Vos