Deze recordpoging met de MX-5 komt niet zomaar uit de lucht vallen. De Japanners hebben met hun roadster eerder al de status verworven van bestverkochte roadster aller tijden. Sinds zijn Europese introductie in 1990 zijn er immers al meer dan 870.000 exemplaren verkocht. Ook heeft de MX-5 in New Zeeland de hoofdrol gespeeld in een parade van 249 auto’s. Reden genoeg om zoiets, nu de MX-5 zijn twintigste levensjaar heeft bereikt, in het Duitse Essen nog eens leuk over te doen met nog veel meer auto's.
Het epicentrum van de Mazda MX-5 Parade bevond zich op het Kolenmijn en industriecomplex Zollverein dat zich inmiddels tot een ware culturele trekpleister van het Ruhrgebied heeft ontwikkeld. MX-5 bezitters, liefhebbers en belangstellenden hebben zich daar kunnen vergapen aan de geschiedenis van de populaire roadster, diverse belangrijke modellen uit de geschiedenis – zoals de allereerste(!) Mazda en de RX-7 – andermans trots op de Beauty Parking, curryworst en een stand met merchandise.
Kaasblokje en sneaker
Dat de MX-5 voor menig bezitter meer is dan alleen een auto of zelfs een roadster, blijkt uit de diversiteit van de aanwezige exemplaren, in totaal zo’n 600 auto’s. Vrijwel geen enkele MX-5 is hetzelfde. Sommigen gaan ver het met personaliseren van hun trotse bezit, in de vorm van technische en cosmetische tuning. Anderen zoeken hun heil in het 'wrappen' van hun auto als blokje kaas of sneaker… Of in een setje spaakwielen die op menig Britse oldtimer niet zouden misstaan. Een reislustig stel kocht er een halve MX-5 bij en toverde deze om tot een aanhanger. Al met al waren er MX-5-en uit zeventien landen vertegenwoordigd, waaronder Duitsland, Italië, Frankrijk en zelfs Rusland. Onze ‘inbreng’ bestond uit een witte MX-5 Roadster 1.8 zoals die uit de fabriek rolt. Maar wel als 20th Anniversary Edition, met onder meer satijnglans 17 inch lichtmetaal en de nodige badges. Ook een Roadster-Coupé 2.0 was van de partij, eveneens in hip wit.
Het geheim van de MX-5
Alle rijders hebben een ding gemeen; ze zijn helemaal verzot op de MX-5. Wat is nou de aantrekkingskracht van de tweezits roadster? Mazda biedt voor minder dan 30 mille een brok gevarieerd rijplezier. In open toestand kun je er ontspannen mee wind door de haren laten gaan tijdens een weekendtrip. De softtop is na ontgrendeling kinderlijk eenvoudig neer te klappen en snoept niets van de bagageruimte. Die is natuurlijk niet overbemeten, maar wel bruikbaar voor een weekendje weg toeren met een paar tassen. En anders monteren we - zoals velen - een modieus bagagerekje. De Roadster-Coupé heeft een elektrische hardttop en trakteert op evenveel bagageruimte. Binnenin is het zoeken naar vrij centimeters, zoals dat hoort bij een compacte roadster. Eenmaal ingestapt zit je direct klem, omringd door de middentunnel en deurpaneel. Deurvakken zijn vervangen door een netje en met een paar bekerhouders en pennenbakjes heb je het ruimte-aanbod wel weer gehad. Is dat erg? Welnee! Juist dat ingepakte cockpit-gevoel maakt van de MX-5 die plezierige rijdersauto. Wie ruimte wil koopt maar een Mazda6.
Zeker door de directe besturing en riante hoeveelheid grip voelt de MX-5 bijzonder wendbaar aan tijdens een dergelijke wilde bui. Zowel de 126 pk sterke 1.8 als de 2.0 met 160 pk onder de motorkap is een bijpassende kameraad. Ze houden graag van toeren en werken goed samen met de vijf- of zesbak die lekker strak schakelt. De tweeliter voegt naast meer vermogen ook extra geluids- en rijbeleving toe. Mazda geeft de topmotorisering een sportonderstel mee en verrichtte fijnslijperij aan het motorgeluid. Sowieso gaat de 2.0 als het moet langer door; de toerenbegrenzer grijpt pas in bij 7500, het moment waarbij de 1.8 al het loodje heeft gelegd. Ook al zijn de sprintcapaciteiten niet zozeer de kracht van de MX-5, het is wel een geruststellende gedachte dat hij ze wel op een veilige manier aan kan. Met snelheden boven de 200 km/u op de Duitse Autobahn blijft de Japanner stabiel aanvoelen, zo bleek tijdens de heenreis naar Essen.
Start your engines
Na een middagje rondkijken, een hapje en een drankje en de huldiging van de MX-5 met de hoogste kilometerstand – 344.000 en een beetje – werd het tijd voor actie; een file bouwen van drie kilometer lang Mazda MX-5-jes. Na het sein ‘Start your engines!’ werd de stoet onder luid getoeter opgebouwd. Vanaf de parkeerplaats reden MX-5-en van alle drie generaties rij voor rij de weg op. En dat het een file was, hebben we geweten! Stilstaan, even wachten, weer optrekken…..dat deden we de dag ervoor ook op de A2 richting Utrecht! Diverse foto-momentjes, verbaasde blikken (en enthousiaste) toeschouwers, aanmoediging in de vorm van ‘Ah, zwei Hollander!’, maakte het wel de leukste file om in te staan…
En het record is...
De afvaardiging van Guiness hield op een vaste locatie een oogje in het zeil. Voor de officiële telling was het cruciaal dat er op die plek en op dat moment gereden werd. Door de drukte bleek dat soms een lastige opgave. Uiteindelijk zijn er 459 rijdende MX-5-en meegeteld in de parade en is het record met succes verbroken. De tijd zal leren wat de MX-5 nog meer in zijn mars heeft!
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review