Meer details Peugeot 508

In aanloop naar de officiële presentatie van de Peugeot 508 is er nu meer over de Franse middenklasser te vertellen.

In aanloop naar de officiële presentatie van de Peugeot 508 is er nu meer over de Franse middenklasser te vertellen. Peugeot’s nieuwe telg biedt meer ruimte en elegantie, wordt leverbaar met een extra krachtige 2.2 HDiF diesel en kan ook rekenen op start/stop-techniek en hybride-aandrijving. De productie vindt plaats in Frankfrijk én China.

Peugeot zet hoog in met de 508. Het is een forse middenklasser (4.80 meter) die immers zowel de 407 en 607 op zal volgen. De Fransoos doet dat in een geheel nieuw jasje, met een geëvolueerde designtaal waarin elegantie en dynamiek meer met elkaar zijn verenigd. Dat komt tot uiting in de neus, waar een fikse leeuwenbek ontbreekt en er ruimte is voor slanke koplampen met dagrijverlichting. De grille is met chroom omringd en datzelfde materiaal zien we ook terug aan de achterzijde; onderaan de bumper en op de kofferklep zelf. Hier hebben de designers ook de achterlichten stijlvol ingericht en voorziet de dubbele uitlaat in een krachtige presentatie.

Luxe en ruimte

Vooral sinds de komst van de 308 en 3008 trakteert Peugeot op hoogwaardig ingerichte, luxe interieurs. De 508 volgt die koers maar al te graag en combineert dat met moderne luxe als een head-up display, vier-zone airco, keyless entry, grootlichtassistent, massagestoelen, bi-xenonverlichting met bochtenfunctie, automatische parkeerrem, JBL Audio en een startknop. ESP en uitgebreide tractieregeling is standaard. De SW heeft een glazen panoramadak voor een nog groter ruimtegevoel. De feiten liegen er niet om; als Berline is er 545 liter bagageruimte voorhanden, in de SW schuilt 660 liter. Met neergeklapte rugleuning van de achterbank is er zelfs 1865 liter in de SW beschikbaar. Ook op de achterbank is bewegingsvrijheid geen issue meer, met dank aan negen centimeter meer wielbasis. Ondanks de gegroeide afmetingen weegt de 508 tot 45 kg minder dan zijn voorganger.

Nieuwe 2.2 HDiF en HYbrid4 op komst

Het motorpalet van de 508 is gericht op – je raadt het al – kracht en zuinigheid. Daarvoor heeft Peugeot een gamma met 112 tot 204 pk, bestaande uit 1.6 VTi, 1.6 THP, 1.6 HDiF en 2.0 HDiF motoren, waarbij de CO2-uitstoot beperkt is tot maximaal 115/gkm CO2. De 508 wordt namelijk leverbaar met e-HDi start/stop-techniek op de 1.6 HDiF dieselmotor, waardoor extra kan worden bespaard. Peugeot combineert deze zuinige kracht met de gerobotiseerde zesversnellingsbak 2Tronic. In de zomer van 2011 verwacht Peugeot nog zes gram van deze versie af te snoepen door het afsluiten van luchtkanalen. De 508 verbruikt dan 4.2l/100km.

Later volgt er een HYbrid4-variant, waarbij een tweeliterdiesel en een elektromotor samen komen tot 200 pk en vierwielaandrijving. De CO2-uitstoot is dan nog maar 99 gram. Verder zal de Peugeot 508 ook leverbaar zijn met een nieuwe 2.2 l HDiF met een vermogen van 204 pk/450 Nm. De nieuwe topdiesel telt vier cilinders en vervangt de 3.0 HDiF zescilinder,waarbij de prestaties vergelijkbaar zijn maar het verbruik veel lager. Een automatische transmissie is op deze versie standaard.

De 508 is er met twee verschillende onderstellen: de meeste modellen krijgen een nieuwe voorwielophanging met pseudo-McPherson veerpoten die zorgt voor het ideale compromis tussen wegligging en comfort. De GT heeft een voortrein met dubbele draagarmen en een aparte fusee voor een uiterst sportief weggedrag om de prestaties van de 2.2 l HDiF (204 pk) optimaal te kunnen benutten. Begin 2011 is het zover; dan verschijnt de 508 als Berline en SW op de Europese markt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.