Een belangrijk onderdeel van de tests was het optimaliseren van het Energy Management System, dat deel uit maakt van de Full Hybrid aandrijving. Dankzij die aanpassingen worden sportieve en milieuverantwoorde prestaties nog beter gecombineerd. Verder werden het motormanagement en de reacties van de gasklep getuned voor een meer dynamische rijervaring. Ook het motorgeluid werd verfijnd.
Dankzij McPherson en double wishbones wielophanging is de nieuwe Lexus niet vies van een vleugje dynamiek. Daarbij is de CT 200h te voorzien van een stabilisatorstang met een lateraal geïntegreerd dempersysteem voor en achter - een unicum in het compacte premiumsegment - waarmee ongewenste trillingen in de carrosserie geminimaliseerd worden, met lineaire stuurreacties en verbeterd rijcomfort ten gevolge. De elektrische stuurbekrachtiging maakt tenslotte een zeer direct stuurgedrag mogelijk en is door verschillende rijmodi (ECO,Normaal,Sport en EV) variabel instelbaar.
De CT 200h is de eerste compacte vijfdeursauto van Lexus en tegelijkertijd de eerste hybride in het compacte premium segment. Voor Lexus vormt de CT 200h ook de eerste Full Hybrid voor een groter publiek, waarbij het Japanse merk vooral jongere kopers en zakelijke rijders als doelgroep voor ogen heeft. Die profiteren van een 14% bijtelling en het groene energielabel A. Bovendien is de CT 200h onder de huidige wetgeving BPM-vrij en is wegenbelasting evenmin verschuldigd.