BMW M3 wordt 25

Een bijzondere maand voor BMW. Terwijl de productie van de M5 deze week is gestaakt - de nieuwe M5 maakt immers zijn

Een bijzondere maand voor BMW. Terwijl de productie van de M5 deze week is gestaakt - de nieuwe M5 maakt immers zijn opwachting - behoort de BMW M3 nu 25 jaar in de familie. Dat verdient een toelichting!

In de zomer van 1985 trad het sportieve topmodel uit de 3 Serie voor het eerst aan, nadat het project M1 in de ijskast was gezet. Met een 200 pk sterke 2.3 liter viercilinder met vier kleppen per cilinder onder de motorkap en uiteraard achterwielaandrijving een bewonderenswaardig familielid. Een zescilinder was weliswaar al ingeburgerd in het leveringsprogramma maar kon volgens de BMW engineers niet op tegen een opgepepte viercilinder. De eerste generatie M3 kon zodoende al pronken met 230 km/u topsnelheid en een 0-100 tijd van 6.7 seconden, cijfers waar menig autoliefhebber anno 2010 ook geen 'nee' tegen zeggen. Van meet af aan zou de M3 een groot publiek mogen gaan aanspreken, daarom ging de auto net als alle andere Dreiers in serieproductie. Na een kleine aanpassing van het uitlaatsysteem - dat in het heetst van de strijd hogere temperaturen kreeg te verduren dan gedacht - was de M3 gereed voor introductie.

De Duitsers presenteerden de M3 op de Frankfurt Motor Show in de herfst van 1985. In de loop der jaren volgden enkele Evolutionmodellen, waarvan sommigen waren uitgerust met een 2.5 litermotor. Voor enthousiastelingen waren er ook Cabrio's. Begin jaren 90 diende de tweede generatie M3 zich aan, als sedan, coupé en cabriolet. De viercilinder werd verruild voor een zescilinder met een inhoud van drie liter. Daarmee bleek de topsnelheid zo hoog uit te vallen dat werd besloten deze te limiteren op 250 km/u. Ook de 0-100 tijd was voor deze M3 indrukwekkend, met 286 pk en 320 Nm duurde dat slechts zes tellen. In '95 werd het drieliterblok vervangen door een exemplaar met 3.2 liter die 321 pk aan de straatstenen kwijt kon. Deze versie werd ook leverbaar met een viertrapsautomaat en een innovatieve SMG-transmissie zonder koppeling.

In 2000 verscheen de M3 in zijn derde jas. Met de komst van de nieuwe, hoogtoerige 3.2 liter werd het topmodel nog krachtiger; liefst 343 pk en 365 Nm hielpen de Beier aan spectaculaire prestaties en tikte de M3 bijna de vijfsecondengrens aan voor de bekende 0-100 sprint. Deze M3 werkte op verzoek samen met de gerobotiseerde SMG-transmissie, maar was er ook met een zesbak. Voor de echte puristen ontwikkelde BMW in 2003 de M3 CSL, die door finetuning aan de techniek en gewichtsbesparende maatregelen (oa. door materiaalgebruik en uitrusting) voor nog meer Freude am Fahren kon zorgen. De zescilinder kwam tot 360 pk en dook met 4.9 seconden voor de honderdsprint onder de magische grens. De fijngeslepen variant van de SMG-transmissie werd standaard in de CSL gemonteerd en kwam tot schakeltijden van 0.08 seconden! De CSL was tijdelijk in productie, de derde generatie reguliere M3's (E46) bleven tot 2006 in productie.

En toen....werd de zescilinder een V8! De vierde generatie kreeg (en heeft nog steeds) een vierliterblok met 420 pk, die overigens lichter is dan de zespitter. Wederom bouwde BMW een racy blok voor nog meer spektakel en imposante vocale ondersteuning, inmiddels was de M5 ook al aangetreden en daar had BMW hetzelfde trucje toegepast, maar dan met een vijfliter V10. Naast een nog hogere funfactor - werd de M3 nog sneller, door het grote toerenbereik en de rappe zeventrapsautomaat met dubbele koppeling bereikt de Dreier nog eerder snelwegtempo (4.6 sec). Een versie met handgeschakelde zesbak is onverminderd leverbaar. Dit jaar onthulde BMW de overtreffende trap; de M3 GTS. De V8 werd opgeboord tot 4.4 liter en stuurt met alle plezier 450 pk naar de wielen. Net als bij de CSL ging de vermogenskuur ook gepaard met gewichtsbesparing. Prijskaartje? 137.000 euro, in Duitsland...

Ondertussen beraadt BMW zich op de nieuwe generatie 3 Serie en dus ook een nieuwe M3. Dat de brullende V8 met pensioen gaat lijkt vrijwel zeker. Van de M5 weten we immers dat er wordt gedownsized naar een geblazen V8, ten gunstige van een lager brandstofverbruik. Voor de nieuwe M3 zetten we in op een zescilinder. Meer details daarover zijn er nog niet.