Op 17 juni 2010 viert de Range Rover zijn 40e verjaardag. Een robuuste vierwielaangedreven Brit die al in de 70-er jaren zowel on- als offroad rijden de baas kon zijn, en dat in een heel luxe verpakking. Feitelijk een voorvader van de populaire SUV’s, en nog altijd populair; de Range Rover is door de jaren heen de ultieme keuze in zijn klasse geworden.
Er zijn drie generaties van de Range Rover. Het originele model, dat nu bekend staat als de Classic, werd in 1970 geïntroduceerd en bleef meer dan 25 jaar in productie; een periode waarin meerdere varianten werden geïntroduceerd. De tweede generatie, ook wel bekend als de P38a, kwam in 1994 op de markt en werd in 2001 opgevolgd door het huidige model, nog altijd vormgegeven volgens het traditionele silhouet.
In 2005 werd met de Range Rover Sport een tweede modellijn geïntroduceerd, die was gericht op kopers met een voorliefde voor een sportiever rijgedrag. Ook dit model bleek een groot succes en was in 2007 zelfs het meest verkochte Land Rover model.
LRX
Beide Range Rovers zijn onlangs subtiel vernieuwd, en worden later dit jaar bijgestaan door een derde modellijn in de luxe-familie, die kleiner, lichter en zuiniger belooft te zijn. Het studiemodel LRX vormt hierbij de basis. Deze heeft een lengte van 4.35 meter en is daarmee korter dan de Land Rover Freelander. Onder de motorkap doet in ieder geval de 2.2 liter turbodiesel met start/-stoptechniek dienst. Zelfs tweewielaandrijving behoort tot de mogelijkheden, zodoende kan een CO2-uitstoot van ongeveer 130g/km worden gerealiseerd. De productie start begin volgend jaar in Halewood, waarna de compacte, sportieve telg wereldwijd aan de man zal worden gebracht.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review