Audi R8 in optima forma – de Audi R8 GT

Na de Audi R8 met V8 en V10 dient nu de exclusieve, overtreffende trap zich aan; de R8 GT. Deze nog lichter en

Na de Audi R8 met V8 en V10 dient nu de exclusieve, overtreffende trap zich aan; de R8 GT. Deze nog lichter en krachtiger variant met 560 pk presteert in optima forma. Er is een belangrijke maar: slechts 333 gefortuneerde liefhebbers kunnen er van gaan genieten.

De Audi R8 GT beschikt over een extra krachtige uitvoering van de V10 FSI-motor, met dank aan een gewijzigd motormanagement nu goed voor 560 pk. Resultaat: een topsnelheid van 320 km/h en een sprint van 0-100 km/h in slechts 3,6 seconden. De Audi R8 GT is standaard uitgevoerd met de razendsnel schakelende sequentiële zestraps R tronic-transmissie.

Ten opzichte van de ‘normale’ Audi R8 V10 FSI is het gewicht bovendien met circa 100 kg teruggebracht. Ruiten, achterklep, stoelen, vloerbekleding, remmen en de accu zijn allemaal in afgeslankte vorm opnieuw ontwikkeld. Daarvoor is gebruik gemaakt van hypermodern glasvezel, koolstofvezel, polycarbonaat en dunner glas.

Daarnaast wordt de R8 GT optisch nog sportiever gepresenteerd met de splitter aan de voorzijde, maar ook de standaard LED-verlichting en de extra luchtopeningen springen in het oog. De extra forse sideblades van koolstofvezel zijn evenals de carbon-buitenspiegels een uniek GT-kenmerk. Dat geldt daarnaast voor de grote achtervleugel van koolstofvezel en de diffuser, die beide nadrukkelijk naar de racerij verwijzen. Mede door deze aerodynamische hulpmiddelen genereert de Audi R8 GT nog meer downforce dan de reguliere versies.

De sportiviteit van de Audi R8 komt ook in het interieur tot uiting dankzij onder meer speciale sportstoelen, alcantara bekleding van stoelen, stuur en dakhemel, witte wijzerplaten met R8 GT-logo en diverse aluminium accenten. Voor de liefhebbers is er het racing-package dat bestaat uit een roll bar (rood of zwart), vierpuntsgordels, een brandblusser en een draaiknop om de stroomvoorziening uit te schakelen.

Uiteraard beschikt de Audi R8 GT over quattro-vierwielaandrijving. Vergeleken met de andere R8-modellen beschikt de nieuwe GT-versie over een verder verlaagd onderstel (-10mm) en handmatig instelbare vering. Ook de hogere camberverhoudingen dragen bij aan een nog preciezer weggedrag. Het ESP heeft een sportmodus, die even spectaculair als veilig overstuur toelaat. Voor circuitgebruik is het ESP volledig uitschakelbaar en zijn speciale cup-banden beschikbaar. De Audi R8 GT heeft standaard 19-inch lichtmetalen wielen en keramische remschijven waarin koolstofvezel is verwerkt.

Het is nog niet bekend hoeveel exemplaren van de Audi R8 GT naar Nederland komen. De exacte uitvoeringsspecificaties, de prijsstelling en de beschikbaarheid wordt later uit de doeken gedaan.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.