Kort, laag en breed. Een extreem laag front, korte overhangen, 19 inch wielen en brede schouders – op het eerste gezicht heeft de Seat IBE de proporties van een klassieke sportwagen. Het studiemodel is dan ook bedoeld als een compacte 2+2 versie daarvan – 25 centimeter kleiner dan een Ibiza! - bedoeld voor jonge mensen die wonen in stedelijke gebieden.
Het IBE studiemodel biedt verder een goed beeld van de doorontwikkeling van de Seat designtaal. De pure vormen, de precieze lijnen en de strakke oppervlakken zijn een voorbode voor welke identiteit wordt aangenomen in het ontwerp van toekomstige modellen. De compacte elektrische aandrijving heeft het ontwerp van de IBE hierbij zelfs makkelijker gemaakt, de motorkap kon zodoende vlakker worden doorgetrokken.
De elektromotor is samen met de elektronica onder de motorkap ondergebracht, terwijl de lithium-ion batterij in de korte achterzijde van de auto is geplaatst. Met een maximumvermogen van 102 pk en een koppel van 200 Nm komt de sportieve rijder niets tekort: de acceleratie van 0 naar 50 km/u, belangrijk en veel gebruikt in stadsverkeer, vergt slechts 3,4 seconden, binnen 6,3 seconden bereikt de IBE de 80 km/u en na 9,4 seconden rijdt hij 100 km/u. Voluit haalt de Spanjaard 160 km/u. Deze prestaties zijn niet alleen te danken aan de krachtige acceleratiecapaciteiten van de elektromotor, maar ook aan het lage gewicht van de Seat IBE, die slechts 1.000 kilogram op de weegschaal brengt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review