Maandenlang is reikhalzend uitgekeken naar de Honda CR-Z, de eerste betaalbare hybridesportauto ter wereld. Deze bijzondere auto combineert de voordelen van een efficiënte hybrideaandrijflijn met een rijplezier biedende handgeschakelde zesversnellingsbak en dynamische coupélijnen. Tot op heden heeft Honda louter een CVT-transmissie toegepast (Insight II en CIvic Hybrid). De CR-Z is gezien zijn sportieve karakter lekker compact gebleven; vergeleken met de Insight scheelt het 12 cm wielbasis en 30 cm lengte.
Voor de aandrijving zorgt een 1,5-liter viercilinder benzinemotor die assistentie krijgt van een 14 pk/78 Nm sterke elektromotor. Gekoppeld aan Honda's hybridetechnologie IMA (Integrated Motor Assist) kan de CR-Z in totaal 124 pk en 174 Nm koppel leveren. Om optimaal in te kunnen spelen op de behoeften van de bestuurder en de omstandigheden op de weg is er keus uit drie verschillende rijmodi met elk hun eigen karakteristiek.
Met een druk op de knop niet alleen de respons van onder meer het stuur en het gaspedaal, maar ook de dynamische prestaties van het hybridesysteem. Daarbij blijft de CO2-uitstoot bijtellings(!)- en milieuvriendelijk laag; deze bedraagt 117 gram per kilometer. Het brandstofverbruik blijft beperkt tot 5,0 l/100 km. Een win-win situatie voor de sportieve rijder en de groen-bevorderende overheid.
Het interieur is overduidelijk geënt op die van een sportieve rijder. De Japanners hebben diverse bedieningsknoppen links en rechts van het stuurwiel binnen handbereik geclusterd. Nog een eigenzinnig detail: de CR-Z heeft een analoge toerenteller waarin een digitaal de snelheidsmeter is opgenomen.
Na het debuut in Detroit is de ‘Europese’ CR-Z in het voorjaar aan de beurt. Deze debuteert in maart op de Autosalon van Genève, en onderscheidt zich van de Amerikaanse versie door de aanwezigheid van dagrijverlichting (primeur voor Honda) en mistlampen voor.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review