Positief jaar voor Fiat - Panda en 500 nog altijd verkooptoppers

Fiat kijkt terug op een ‘goed’ 2009. De verkopen zijn zoals verwacht wel teruggelopen, maar het merk constateert een

Fiat kijkt terug op een ‘goed’ 2009. De verkopen zijn zoals verwacht wel teruggelopen, maar het merk constateert een stijgend marktaandeel. De Panda is in de verkopen de hardloper, op de voet gevolgd door de 500.

Met een totaal van 387.699 verkochte personenauto’s zijn er in Nederland in 2009 22,5% minder auto’s verkocht dan een jaar eerder. Dankzij 16.895 verkochte Fiat’s wist het Italiaanse merk voor het vijfde jaar op rij haar marktaandeel te verhogen. In 2005 had Fiat een marktaandeel van 3%, in 2006 3,57%, in 2007 3,77%, in 2008 4,28% en in 2009 steeg dat naar 4,36%.

Lancia noteerde als een van de weinige merken een verkoopstijging in 2009 en verkocht dankzij de Lancia Delta 7% meer dan een jaar eerder. Met de komst van zuinigere turbobenzine- en dieselmotoren en prettigere prijskaartjes bij Alfa heeft de (nieuwe) importeur vertrouwen in een goede (her)start.