Nieuwe neus en turbomotoren voor Ford S-MAX en Galaxy

Ford gaat de S-MAX en Galaxy in het nieuw steken. Beide ruimtegangers kunnen rekenen op een bijgepunte uitstraling, een

Ford gaat de S-MAX en Galaxy in het nieuw steken. Beide ruimtegangers kunnen rekenen op een bijgepunte uitstraling, een splinternieuwe turbobenzine en –dieselmotor, Powershift-automaat en moderne features die het rijden er leuker en veiliger maken. In januari gaat tijdens de Autosalon van Brussel het doek er af.

De verjongingskuur pakt voor de S-MAX en Galaxy verschillend uit. De eerste is als vanouds wat sportiever aangelegd, dus heeft Ford de neus opnieuw geboetseerd met een andere grille en nieuwe bumpers, die ook ruimte bieden aan LED-dagrijverlichting (Titanium-uitvoering). Verder zien we ook een chromen strip langs de zijramen. Achteraan is voortaan de achterklep wat vlotter gelijnd, die bovendien plaats biedt aan nieuwe, grotere lichtunits. De Galaxy komt vooral wat chiquer voor de dag en kan ook profiteren van een nieuwe bumperpartij, dagrijverlichting en LED-achterlichten. De Ghia en de Titanium onderscheiden zich van de instapper Trend door de chromen afwerking in de bovengrille en de portiergrepen.

SCTi en TDCi

Onderhuids maken de nieuwe S-MAX en Galaxy misschien nog wel meer indruk. Ford heeft de smaak van downsizing te pakken en introduceert twee krachtige motoren. De benzinevariant is voor Ford het meest revolutionair; het is de eerste Ecoboost motorisering, een direct ingespoten 2.0 SCTi turbobenzinemotor met 203 pk. De viercilinder genereert daarnaast 300 Nm vanaf 1750 toeren en dat is tezamen goed voor heel vlotte prestaties: 0-100 in 8.5 seconden en een top van 221 km/u in de S-MAX. De Galaxy doet hier maar weinig voor onder. Gemiddeld verbruikt deze SCTi 19% minder dan zijn bescheidener vermogende voorganger 2.3, namelijk 8.1l/100km.

Het dieselfront wordt opgefrist met de 2.0 TDCi die 115, 140 of 163 pk levert. Die laatste vervangt daarmee de nog iets krachtiger 2.2 TDCi, maar zet daar wel nog een fors een lager verbruik tegenover: 5.7l/100 km en 152 gram CO2. Ook nieuw in de grote Fords is de PowerShift transmissie; ofwel een automaat met dubbele koppeling. Wie de tweeliter Ecoboost bestelt heeft ‘m standaard, op de diesels is deze optioneel verkrijgbaar.

Nieuwe featues

Naast een bijgewerkt uiterlijk en verse motoren zijn ook de uitrustingsmogelijkheden uitgebreid. De nieuwe S-MAX en Galaxy zijn als eerste Fords verkrijgbaar met dodehoekdetectie ‘BLIS’ en een nieuw kinderslotsysteem voor de achterportieren. Ook monteert Ford op verzoek een snelheidslimiter. De S-MAX Titanium is voortaan uitgerust met een multifunctionele hemelconsole voor extra opbergruimte, een zonnebrilhouder en kinderobservatiespiegel. De interieurverlichting bestaat nu uit LED-jes. Optioneel hebben de Duitsers een nieuw panoramadak uit een stuk, met elektrisch bedienbare zonnewering in de aanbieding. Voor muziekliefhebbers is er het Premium Sound System, met extra luidsprekers op het dashboard en een subwoofer achter de linker voorstel. Tot slot dienen zich er nog bestaande Ford-snufjes aan die voorheen nog niet op de MPV’s leverbaar waren, te weten een achteruitkijkcamera, sleutelloze toegang en de Ford EasyFuel brandstofklep.

Medio januari haalt Ford officieel het doek van de vernieuwde S-MAX en Galaxy. Tegen die tijd heeft de importeur ook de bijbehorende prijzen vastgesteld.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.