De 1.6 THP levert in de C5 namelijk 156 pk, en dient daarmee uitstekend als vervanger van de atmosferische tweeliter. Bijkomend voordeel is dat de turbomotor gekoppeld is aan een zesbak, wat veelbelovend is voor het constante toerental bij snelwegtempo. Met een topsnelheid van 210 km/u en een gemiddeld verbruik dat blijft steken op 7.1l/100km overtroeft hij zijn voorganger in beide opzichten ruimschoots. De winst bedraagt 1.3l/100km en dat is zeker goed voor een A-label.
Aan het dieselfront is er voortaan de 2.0 HDiF 163 pk, die de minder krachtige 2.0 liter-variant maar ook de 2.2 HDiF kan uitzwaaien en eveneens zuiniger te werk gaat; de C5 neemt dan gemiddeld 5.6l/100km tot zich. Presteren doet deze oliestoker als de beste; in 10 seconden rond snelt de C5 ermee naar de honderd, de topsnelheid is een verdienstelijke 210 km/u. Als vanouds is hier een zesversnellingsbak van de partij; maar op verzoek kan ook een zestrapsautomaat worden geleverd. Kost ruim een liter extra brandstof, ‘maar dan heb je ook wat’. Het B-label van de handgeschakelde 2.0 HDiF wordt dan verruild voor het neutrale C-predikaat.
Beide nieuwkomers verdienen hun eigen prijskaartje. Tijdelijk is de 1.6 THP-uitvoering er vanaf 29.490 euro, als C5 Anniversaire. Dit actiemodel is in feite een Dynamique met parkeersensoren rondom als extra, voor minder geld. De uitvoeringen in het standaard leveringsprogramma kosten 30.290 euro (Comfort,Dynamique) of 35.290 euro (Exclusive). De nieuwe diesel is er niet als Anniversaire, de dealer 36.090 euro of 44.190 euro voor de Exclusive. Dit topmodel is namelijk dan standaard gekoppeld aan een automaat. Wie nog eens 3800 euro extra betaalt heeft echter de 3.0 HDiF zescilindervariant (245 pk) op de stoep staan.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review