In liefhebberskringen wordt deze ‘eerste’ E-Klasse aangeduid als ‘124’, die in 1984 eerst als Limousine werd geintroduceerd, gevolgd door de Estate in ’85, de Coupé in ’87 en een vierzits Cabriolet in ’92. Vooral de sedanversie is in Nederland goed ‘blijven hangen’, als de taxi of zakenauto van de jaren negentig bijvoorbeeld, maar ook als echte limousine met zes portieren, ambulance of begrafenisauto. Feit is dat de W124 een grote diversiteit van de modellijn heeft gehad, en daardoor niet alleen tijdens de productie van 1984 tot 1995 (sedan), maar ook tot heden bijzonder in de smaak valt.
Het ontwerp van de 124-koets borduurde voort op die van de succesvolle 190-reeks, die met gestroomlijnde, hoekige lijnen soliditeit en degelijkheid uitstraalde. Dankzij de toepassing van relatief lichte maar ‘high-strength’ staalsoorten bleek de W124 een van de veiligste auto’s in zijn klasse. Bovendien werd het model als in de familie ook aan computersimulaties van ongevallen onderworpen.
Deze E-Klasse heeft nog meer noviteiten op zijn naam staan. Zo is deze generatie voor Mercedes-Benz de eerste auto waarin 4MATIC vierwielaandrijving debuteerde. Als 500E was het de eerste grote middenklasser die kon worden geleverd met een V8 benzinemotor, later versterkt door de E 60 AMG met een heuse zesliter(!). Het dieselpalet bestond naast vier- en vijfcilinders als topmotorisering uit een zescilinder turbodiesel met een inhoud van drie liter met 143 pk. Ook mogelijkheden voor een sperdifferentieel, antidoorslipregeling en ABS waren aan deze Benz besteed. En wat te denken van de enkele panoramische ruitenwisser, die met behulp van een excentrische nok liefst 86% van de voorruit schoon kon vegen. Dankzij de gunstige luchtweerstand van de carrosserie boekte de W124 ook een aanmerkelijke verbruikswinst ten opzichte van zijn voorganger, de W123.
De Cabrioletversie – die zijn basis deelde met de Coupé en daardoor ook een kortere wielbasis kende – werd op meer dan 1000 componenten gewijzigd om de stijfheid van de koets te garanderen. Voor extra veiligheid is bijvoorbeeld de A-stijl versterkt en zijn achter de stoelen twee ijzersterke rolbeugels weggewerkt. In die tijd werd de Cabriolet gesierd door zijn softtop – de nieuwe E-Klasse Cabriolet krijgt volgend jaar een metalen dak – met verwarmde glazen achterruit van veiligheidsglas.
Inmiddels is de W124 minimaal twaalf jaar uit productie, maar na ruim 2.5 miljoen exemplaren feitelijk nog springlevend. De onverwoestbaar techniek en een grote schare liefhebbers houdt de degelijke Benz van weleer op de weg als ‘Youngtimer’. In het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart is hiervoor een speciale Young Classics-afdeling in het leveren geroepen, waar in nieuwstaat verkerende exemplaren te bezichten, te huur en te koop zijn. Zakelijke rijders weten dit soort ‘klassiekers in spe’ ook maar al te graag te vinden; de bijtelling (35%) wordt namelijk berekend over de dagwaarde van de auto en dat scheelt een slok op een borrel...
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review