Meer kracht en zuinigheid voor Opel Corsa in 2010

Opel kondigt een algemeen opgewaardeerd motorpalet aan voor de Corsa, naast de introductie van de bijgewerkte

Opel kondigt een algemeen opgewaardeerd motorpalet aan voor de Corsa, naast de introductie van de bijgewerkte ecoFLEX-variant. Vanaf 2010 winnen een aantal benzine- en dieselmotoren aan kracht en dalen tegelijkertijd in brandstofverbruik en emissie. De Duitsers zagen daarnaast hun kans om de onderstelafstemming en besturing fijn te slijpen.

De Corsa 1.0 krijgt er vijf pk bij en levert voortaan 65 pk, terwijl de Euro95-consumptie met 0.6 liter daalde naar 5.0l/100km en 117g/km CO2. De 80 pk sterke 1.2 gaat 2010 in als 70 pk versie of een 85 pk-variant, afhankelijk van de markt. Beide met iets meer Newtonmeters (115), gekoppeld aan een wide ratio transmissie. Deze 'middenmoot' is er ook met Opels Easytronic-semiautomaat en verbruikt 5.1-5.3l/100km.

Voor de 1.4 liter heeft Opel ook twee 'smaken' in gedachten, geleend van de nieuwe Astra; 87 of 100 pk. De eerste is er met een close en wide-ratio transmissie en verbruikt 5.3-5.5l/100km, de meest krachtige is er alleen met 'vlotte' verhoudingen en consumeert 5.5 liter. Deze meest sterke, ongeblazen Corsa springt in 'slechts' 11.9 seconden naar 100 en haalt dan maximaal 180 km/u. Voor de liefhebbers staat een echte automaat op de optielijst.

Last but not least zijn ook de 1.6 turbomotoren aan de beurt. Ze behouden beiden 150 en 192 pk, maar lusten voortaan geen 7.9, maar 7.3l/100km. (OPC: Euro98!) Dat betekent ook een reductie van de CO2-uitstoot: nu 171g/km. Alle genoemde nieuwkomers voldoen daarbij meteen aan de Euro5-emissienorm en hebben ook een schakelindicator.

De diesels heeft Opel evenmin met rust gelaten. De 1.3 CDTI brengt binnenkort 95 pk/190 Nm op de been en combineert dat met 3.7 liter dieselconsumptie. Deze oliestoker is er echter ook weer in 75 en 90 pk-variant, waarbij die laatste als enige een zesbak meekrijgt. Het verbruik ligt dan overigens hoger (4.9l/100km). Als topdiesel dient de 1.7 CDTI zich opnieuw aan, dit keer met 130 pk en liefst 300 Nm trekkracht, goed voor 200 kilometers per uur, snellere tussensprints en een honderdsprint in 9.5 seconden. In combinatie met een zesbak is deze krachtpatser bij een gemiddelde rijstijl goed voor 4.5l/100km en 119g/km CO2.

Onderstel en besturing

Het jaar 2010 is voor de Corsa meer dan alleen extra pit en zuinigheid. De Duitsers hebben op alle varianten de elektrisch stuurbekrachting opnieuw gekalibreerd om meer feedback te genereren. Daarnaast is bij de GSi en OPC de achteras nog eens onder de loep genomen en gaan de andere Corsa's (Sport uitgezonderd) met een iets softere afstelling onderweg.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.