Cadillac presenteert zijn vernieuwde CTS. Een model welke we ook kennen hier in Europa. Het meeste nieuws vinden we onder de motorkap waar we onder andere een 3.6 liter V6 vinden met directe inspuiting. Deze is gekoppeld aan een, hoe kan het ook anders in Amerika, zestraps automaat. In het interieur zien we zaken als sleutelloze toegang en een aansluiting voor een iPod of MP3-speler. In de VS komt de nieuwe Caddy na de zomer, wij krijgen hem vermoedelijk pas rond de jaarwisseling.
We blijven nog even bij General Motors, want Chevrolet, bij ons zijn het eigenlijk nog steeds opgeleukte Deawoo’s, komt met een tweetal nieuwe modellen. De eerste, de Malibu, is speciaal voor de Amerikaanse markt en zal dus ook niet naar ons komen. Onder de kap vinden we een 164 pk sterke 2.4 liter viercilinder of een 3,6 liter V6 met 252 pk. De andere is de Chevy Camaro waar eerder deze week al over geschreven is hier. Of het model ook echt naar Nederland komt, waar we eigenlijk wel op hopen, kan de Nederlandse importeur ons nog niet vertellen.
Dan een Amerikaans merk welke wat meer bekend is bij ons, Chrysler. Chrysler presenteert in Detroit de saaie Voyager. Er was ons een geheel nieuwe model beloofd, maar uiteindelijk blijkt het toch meer een facelift te zijn. Jammer genoeg. In het interieur vinden wel nieuwe dingen. Zo heeft het busje nu het Swivel and Go systeem. Dit houdt in dat je de tweede zitrij zo kan draaien zodat je de passagiers op de derde zitrij kunt aankijken. Leuk voor als je een picknick gepland hebt, maar het toch ineens begint te regenen. Minder conservatief om te zien is de Chrysler Nassau Concept, gebouwd op het platform van de 300C en uitgerust met de 6,1 liter Hemi V8-motor met 425 pk. De auto wil een kruising zijn tussen een coupé en een combi, maar productie zien wij er niet van komen.
Ford is in Amerika op zoek naar zijn identiteit. Enerzijds brengt men een nieuwe Amerikaanse versie van de Focus, waarin vooral de merkwaardige lichtunits opvallen. Anderzijds lijkt men met de concept car Interceptor vooral inspiratie te hebben opgedaan bij de Chrysler 300C, want daar heeft de auto wel wat trekjes van. In Nederland zullen we geen van beide modellen ooit zien en evenmin de Five Hundred, de matig verkopende opvolger van de Taurus, die daarom een flinke facelift kreeg voor het 2008-model.
Van de Amerikaanse merken is er weinig echt vuurwerk in Detroit, maar de Japanners doen hun uiterste best om de show te stelen. Zo laten de Japanners ons een conceptmodel zien van de Honda Accord Coupé. Jammergenoeg is deze speciaal voor de Amerikaanse markt gemaakt, wij zullen het voorlopig moeten doen met wat minder spectaculair ogende modellen. Over de nieuwe NSX die Honda in Detroit laat zien hebben we al eerder geschreven. Het schitterende model zal zijn ware uiterlijk overigens pas in Tokio laten zien.
Na heel veel teasers laat Lexus zijn concurrent voor de M, de AMG en de RS modellen zien. De IS-F is volgehangen met plastic, wat het model niet echt goed doet. De motor daarentegen belooft wel veel plezier, dat wordt een vijf liter V8 met meer dan 400 pk. De dikke acht cilinder is gekoppeld aan een acht (!) traps automaat die ook sequentieel te bedienen is. Een Lexus die, als het kan, nog meer plezier gaat opleveren is de LF-A. Het prachtige ontwerp wordt aangedreven door een 500 pk sterke V10 en de geruchten gaan dat de auto er ook echt gaat komen.
Dan naar het moedermerk van Lexus, Toyota. Toyota loopt voorop voor wat betreft de hybride techniek en daarom laat Toyota ons dan ook kennis maken met de FT-HS Hybrid Sports Concept. Een auto die laat zien dat hybride aandrijving en sportiviteit wel degelijk samen kunnen gaan. Het model beschikt over een 3.5 liter V6 en een 650 Volt watergekoelde elektromotor. Deze combinatie zorgt voor een maximum vermogen van 400 pk. Door de lichtgewicht materialen die de auto bezit, is deze in staat om in minder dan vijf seconden de 100 km/h aan te tikken op de snelheidsmeter.
Is de Toyota HSC nog een enigszins reële concept car, de Mazda Ryuga is alleen maar een vingeroefening in design. De enorme vleugeldeuren van de vloeiend gelijnde auto onthullen een prachtig en imposant interieur. Details van het in- of het exterieur van de Ryuga komen we misschien nog ooit tegen op productiemodellen.
De nieuwe Mitsubishi Lancer zullen we wel in deze vorm tegenkomen. Hij is iets korter en breder dan zijn voorganger, staat op het platform van de Outlander en beschikt over een 152 pk tweeliter motor. Het design lijkt nog het meeste op de jongste Evo-versie, ontdaan van zijn spoilers. Maar welke kant het opgaat met de Evo laat Mitsubishi juist weer zien met de Prototype X Concept.
Jaguar pakt ook flink uit met de CX-F. Het concept model laat zien waar Jaguar naar toe wil in de toekomst met de opvolger van de S-type. De achterkant lijkt veel op wat we bij de XK-reeks al zagen, het front is helemaal nieuw en origineel met veel vouwen over de motorkap, slanke lichtunits en een grille met racegaas.
En dan een merk wat eigenlijk alleen maar SUV’s maakt. Jeep. Dit Amerikaanse merk laat ons de Trailhawk zien. De Trailhawk is een conceptversie gebaseerd op de Grand Cherokee met een verlengde wielbasis. Het grootste nieuws vinden we eigenlijk als we de motorkap open doen. Hierin ligt een 215 pk sterke Bluetec motor en dat is…..een diesel.
De vierdeurs cabriolet is al geruime tijd uit het straatbeeld verdwenen, maar als het aan Mercedes-Benz ligt, komt die terug in de vorm van een S-klasse cabriolet, waarvoor het merk inmiddels de typeaanduiding CLC schijnt te hebben vastgelegd. De Ocean Drive geeft een vooruitblik op dit model en indrukwekkend is vooral hoe het mechanisme van de cabrioletkap die enorme lap stof opbergt in de kofferbak.
Volvo doet goed zaken met de XC90, vooral in de Verenigde Staten en dat smaakt natuurlijk naar meer. Een compactere SUV is in de maak en die gaat XC60 heten. Hij werd in Detroit nog gepresenteerd als concept, vooral omdat Volvo er veel nieuw design had gestopt. Met name de buitenkant laat zien welke richting het bij Volvo opgaat, de binnenkant is een voortzetting van het koele Zweedse design dat eerder al in de S40 en C30 is gebracht. Reken er maar op dat de XC60 nog dit jaar bijna ongewijzigd op de markt komt.
(Foto's via Autoblog.com)