Nieuwe Fiat Punto Evo arriveert eind november

De geëvolueerde Fiat Grande Punto arriveert eind november als Punto Evo bij de dealers. Het merk levert de Italiaan met

De geëvolueerde Fiat Grande Punto arriveert eind november als Punto Evo bij de dealers. Het merk levert de Italiaan met een nieuw gezicht, vers interieur met nieuwe features en een nieuwe generatie Multiair motoren. Reken op A en B-labels en 20% bijtelling.

Dat Fiat voor de 'nieuwe' generatie Grande Punto een andere naam heeft bedacht, is misschien even wennen. Maar dankzij een grondige facelift en de nodige vernieuwingen onderhuids heeft de Punto Evo meer nieuws in zijn mars dan je zou denken. De carrosserie is stijlvol hertekend, waarna de Punto ook nu met een Fiat-snor door het leven gaat. De ontwerpers van het Centro Stile hebben ook het interieur naar hogere sferen kunnen brengen. Zowel het dashboard als de stoelen zijn compleet nieuw ontworpen.

Nieuwe features

De evolutie van de Punto heeft ook zijn uitwerking gehad op de veiligheidsuitrusting en andere nieuwe features. Standaard beschikt de Punto Evo over zeven airbags en is evenmin verschoond van ABS,ESP en een Hill-holder. Fiat levert verder nu ook adaptieve bochtenverlichting in de mistlampen. In luxe kan worden voorzien met het nieuwe Blue&Me-TomTom-systeem, waarbij de bestuurder telefoon, navigatie en informatiefuncties kan bedienen via een kleurenscherm. Het nieuwe systeem behelst eveneens het unieke ‘Eco:Drive Info’. Dit geeft persoonlijke en real time informatie aan de bestuurder hoe deze zijn rijstijl moet aanpassen om uitstoot en brandstofverbruik te verminderen. De grootste invloed op het brandstofverbruik komt nog altijd van de bestuurder. Vrijwel alle motoren krijgen nog een extra steuntje in de rug met een start-stop systeem.

Introductie Multiair

Motorisch ging de boel op de schop. Fiat heeft naast de vertrouwde 1.2 65 pk en 1.4 77 pk een nieuwe reeks Multiair motoren gelanceerd die niet alleen krachtiger zijn, maar ook spaarzamer te werk gaan en daarbij niet alleen minder CO2-uitstoten, maar ook het NOx-gehalte met maximaal 60% verlagen. De Punto Evo beschikt over een 1.4 Multiair met 105 pk, die goed is voor een sprint naar 100 in 10.8 seconden en gemiddeld 5.7l/100km verbruikt. De turboversie levert 135 pk en 206 Nm bij 1750 toeren en snoept een tiende liter minder van Euro95. Tenzij je de honderdsprint in 8.5 seconden nabootst en 205 km/u probeert te halen natuurlijk. Beide motoren zijn voorzien van een B-label.

Multijet verfijnd

Het dieselpalet is eveneens opgefrist, door een verfijnde inspuiting daalde ook hier de verbruiks- en emissiewaarden noemenswaardig. In geval van de NOx-uitstoot - relatief hoog bij diesels in vergelijking met benzine - wist Fiat een reductie van maximaal 30% te realiseren. De 1.3 Multijet is er in een 75 en 95 pk uitvoering. De sterkste versie komt ook met Fiat's gerobotiseerde versnellingsbak Dualogic beschikbaar. Het verbruik van deze diesels blijven steken op 4.1l/100km. Aan de top staat de 1.6 Multijet 120, die de Punto Evo in 9.6 tellen naar 100 laat sprinten en maximaal 193 aantikt op een vrij stuk asfalt. Deze oliestoker wordt beloond met 4.5l/100km diesel.

Uitvoeringen

De Punto Evo is vanaf eind november in de Active, Dynamic, Racing, Sport en Emotion uitvoering verkrijgbaar. Prijzen zijn gemiddeld zo’n 3% hoger dan die van de Grande Punto. De Fiat Punto Evo met nieuwe 105 pk sterke 1.4 MultiAir-motor is er vanaf 16.895 euro. De 1.4 MultiAir met 135 pk is er in de compleet uitgeruste Sport-uitvoering vanaf 21.195 euro. Alle Fiats Punto Evo zijn voorzien van een groen A- of B-label en op de 1.6 MJ 16V 120 na vallen ze allemaal in de 20% bijtellingsklasse.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.