Net als zijn voorganger wordt de vernieuwde Transporter in Nederland geleverd in diverse varianten. De meest verkochte versie is de bedrijfswagenuitvoering, de Transporter. Daarnaast zijn er de personenvervoerder Multivan en de kampeeruitvoering California.
De Transporter kan in zijn nieuwe gedaante rekenen op een bijgewerkte familieneus, nieuwe bumpers en lichtunits en een opgewaardeerd interieur, waarbij tevens nieuw uitrustingsmogelijkheden worden aangeboden.
Onder de motorkap doen tweeliter diesels met roetfilter dienst, varierend in vermogen van 84 pk tot 180 pk. Die laatste werkt samen met niet één maar twee turbo's en consumeert elke 100 km 1.5 liter minder brandstof dan zijn voorganger, de 2.5 TDI vijfcilinder. De CO2-uitstoot van deze krachtbron is met 33 g/km gedaald, een winst van 10%. Overigens is nog niet bekend of deze nieuwe krachtpatser met 400 Nm ook dienst in andere Volkswagen-modellen gaat doen. Wel meldt VW dat de onderhoudsinterval van de diesels voortaan 40.000 km bedraagt, in plaats van 30.000. Naast de dieselmotoren is er een benzine variant: de 2.0 benzine motor met 115 pk. Deze Transporter is ook als aardgas (met Euro 5 norm) variant te bestellen.
Voor extra veiligheid is voortaan ESP met aanhangwagenherkenning en hillhold standaard. Op de uitgebreide lijst van meeruitvoeringen staan zaken als het unieke veiligheidssysteem Side Assist, Parkeerhulp met achteruitrijcamera en een bandenspanningsindicatorsysteem. Ook lichtmetalen 18-inchvelgen en Climatic of Climatronic airconditioning behoren tot de mogelijkheden. DSG is optioneel en dat geldt ook voor 4Motion. Binnenkort is de automatische transmissie ook aan vierwielaandrijving te koppelen.
De nieuwe Volkswagen Transporter is per direct bestelbaar en leverbaar vanaf november.