Toyota wil het gamma hybride-modellen de komende tijd flink gaan uitbreiden. Naast de Prius kunnen we dus nog meer hybrides verwachten in diverse segmenten, waaronder de Auris Hybrid. Om iedereen vast op te warmen neemt Toyota een studiemodel mee naar de IAA.
Auris Hybrid medio 2010
De Auris Hybrid is de eerste conventionele 'Europese' Toyota waarop hybridetechniek wordt toegepast. Het conventionele schuilt natuurlijk vooral in het ontwerp, dat niet drastisch aerodynamisch verantwoord is ontworpen en zo een laagdrempelige verschijning is voor het grote publiek.
De conceptstudie op de IAA zal in grote lijnen gelijk zijn aan het productiemodel dat in de tweede helft van 2010 vanuit de Engelse productiefaciliteit arriveert. Deze verschilt uiteraard wel iets met de huidige benzine- of diesel Auris, met name de bumpers en wielen hebben een gestroomlijnder design gekregen. Bovendien is het onderstel twee centimeter verlaagd. Of het dak net als het studiemodel ook uit zonnepanelen zal bestaan is nog even afwachten. Hiermee kan (nog) niet de accu's worden bijgeladen, maar is het wel mogelijk de airconditioning alvast het interieur te laten koelen voor vertrek. Op het dashboard van het studiemodel zijn ook zonnecellen aangebracht waarmee bijvoorbeeld een GSM kan worden opgeladen.
Precieze technische specificaties heeft Toyota nog niet vrijgegeven, behalve het feit dat de Auris een Full Hybrid is die maximaal twee kilometer op de elektromotor kan rijden. Bovendien kent het systeem een Power-modus voor meer pit bij acceleratie. Ook hoeven we qua prestaties niets te vrezen: de Japanners beloven een 0-100 sprint binnen 10 tellen, terwijl de gemiddelde CO2-uitstoot minder dan 100 g/km bedraagt. Dat betekent dat ook de Auris onder het huidige belastingregime in aanmerking komt voor BPM-vrijstelling en 14% bijtelling.
Prius Plug-in Concept
Daarnaast gaat het doek af van de Prius III met plug-in techniek en nieuwe lithium-ion accu’s, waardoor deze Toyota in slechts 1.5 uur aan het standaard stroomnet kan worden opgeladen. Daarnaast kunnen veel voorkomende korte ritten van maximaal 20 kilometer tot een snelheid van 100 km/u voortaan volledig op elektriciteit (en op dat moment emissieloos) verreden worden. Hierdoor wordt de gemiddelde CO2-uitstoot verlaagd naar 60g/km. Deze plug-in Prius draagt zo bij aan de luchtkwaliteit in en om de stad.
Om praktijktests op te doen worden 500 exemplaren begin 2010 in verschillende landen in Europa, waaronder in Nederland, voor een selecte groep fleetowners op leasebasis ingezet.
Land Cruiser helemaal nieuw
Hoewel Toyota in het teken staat van hybride, wordt het aloude stoere werkpaard Land Cruiser uit de familie niet vergeten. De Japanners hebben voor ons een compleet nieuwe generatie in petto, die nog dit jaar op de markt zal verschijnen. Details daarover volgen later!
iQ's op smaak
Last but not least wordt in Frankfurt het iQ-gamma uitgebreid met de iQ for Sports en iQ Collection. Die eerste werd al eerder getoond onder zustermerk Scion en zet de iQ in een heel brutaal daglicht. De iQ Collection gaat voor extra luxe met bijvoorbeeld een glazen panoramadak en stoelbekleding met koeienprint.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review