Meer details nieuwe Saab 9-5

De verwachtingen van de nieuwe Saab 9-5 zijn hooggespannen. Niet alleen is na jaren de nieuwe generatie uit de doeken, het vlaggenschip markeert ook het begin van een nieuw tijdperk van het merk. Op de IAA Frankfurt staat hij in de spotlights, voorafgaand daaraan maakt Saab alvast de nodige details bekend.

Na jarenlange trouwe dienst van de huidige 9-5 moet hij het veld ruimen voor een compleet nieuwe. Als basis dient het platform van de Opel Insignia, al heeft Saab uiteraard zijn eigen draai er aan gegeven en onder meer de wielbasis verlengd voor (nog) meer interieurruimte. Het ontwerp van de 9-5 is dynamisch en vrij ‘glad’, maar nog steeds herkenbaar Zweeds.

Naast een modern uiterlijk heeft Saab voor het vlaggenschip een nieuwe scala aan hightech voorzieningen op het programma, met onder meer een head-updisplay, adaptieve bi-xenon verlichting adaptieve cruisecontrol, het adaptieve Saab DriveSense-onderstel, keyless entry en starten van de motor, airconditioning verdeeld in drie zones, parkeerassistentie en Saab XWD, de actieve vierwielaandrijving met elektronisch gestuurd sperdifferentieel (eLSD) achter. Afhankelijk van de uitvoering levert Saab ook een sportonderstel.

In het interieur vinden we uiteraard weer een naar de bestuurder gerichte cockpit, typisch groen verlicht. Het infotainmentsysteem omvat een surround sound-audiosysteem van Harman/Kardon en een touchscreen navigatiesysteem met een harddisk voor opslag van kaarten en muziek. In de middenconsole zijn een USB-aansluiting, een AUX-ingang en een 12-voltaansluiting verwerkt. De achterpassagiers kunnen via het entertainmentsysteem achterin hun eigen muziek of dvd afspelen. In de hoofdsteunen van de voorstoelen zijn uitklapbare tv-schermen gemonteerd en draadloze hoofdtelefoons worden meegeleverd.

Alle beschikbare motoren voor de nieuwe Saab 9-5 zijn voorzien van een turbo. Het gamma begint bij een cilinderinhoud van 1.6 liter met 180 pk. Deze viercilinder kennen we ook de Insignia en levert 230 Nm. De prestaties ervan zijn heel adequaat: 0-100 in 9.5 seconden en een topsnelheid van 220 km/u. Het verbruik blijft beperkt tot 7.6l/100km. Ook is er een 220 pk sterke 2.0T die naar wens ook als BioPowervariant en met vierwielaandrijving of automaat leverbaar is. De tussensprint van 80-120 in de vijfde versnelling is met 10.6 seconden maar fractioneel vlotter voltooid dan de 1.6T, wel sprint deze in 7.9 seconden naar 100 en tikt de snelheidsmeter maximaal 240 km/u aan.

Een zescilinder is ook te leveren, in de vorm van de 2.8T met 300 pk en liefst 400 Nm. Als topmotorisering uit het leveringsprogramma heeft deze altijd Saab’s XWD vierwielaandrijving. Het dieselpalet is eenvoudig: Saab heeft een 2.0 TTiD klaar staan, die 160 pk en 350 Nm te bieden heeft en 5.3l/100km verbruikt en 139g/km CO2 uitstoot. De dieselaar is er ook als automaat, en zet dan een consumptie van 6.8l/100km neer.

De nieuwe Saab 9-5 kent drie uitvoeringen, Linear, Vector en Aero. Prijzen zijn nog niet bekend en zullen later worden gepubliceerd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.