Smart gebruikt al jaren de kleinste dieselmotor toe die we in productie-auto's kennen. In zijn huidige vorm is de kleine zelfontbrander 45 pk sterk en levert deze 110 Nm trekkracht. Hoewel de sprintcijfers niet overhouden (0-100 in 19.8 seconden en een top van 135), valt er in de praktijk mee te leven.
Maar, wat meer pit is natuurlijk nooit weg. De 54 pk's en 130 Nm die de CDI met ingang van modeljaar 2010 op de been brengt hebben namelijk - mede dankzij een langer gespatieerde 3e en 4e versnelling geen gevolgen voor het brandstofverbruik, en heeft de Smart CDI nipt nog steeds de laagste CO2-uitstoot: 88g/km. Nog steeds goed voor een A-label en 14% bijtelling. De prestaties 'vliegen' wel vooruit: de honderdsprint wordt nu in 16.8 seconden voltooid. Alle benzinedrinkende smarts voldoen nu net als de cdi aan de strengere Euro5 emissienorm, waarbij de dieselversie over een gesloten roetfilter beschikt.
Verder bericht Smart nieuwe parelzwarte afwerkingspanelen beschikbaar te hebben voor het interieur. Bovendien wordt een middenarmsteun voortaan standaard meegeleverd. Nieuw op de optielijst staat een Bluetooth carkit met kleurendisplay. Deze vervangt weliswaar het op het dashboard geplaatste analoge klokje en werkt naar wens met spraaktsturing. Ook een bijbehorende multimedia-aansluiting voor onder meer de iPod behoort tot de mogelijkheden.
Voor liehebbers van het sportief getinte topmodel BRABUS heeft smartdealer nu een diffusor, die in twee kleuren kan worden gespoten. Bovendien kan de cockpit worden opgeleukt met heuse carbon look afwerkingsdetails. De handremhendel wordt naar wens met leder afgewerkt en om nog meer de blits te maken kunnen de koplampen met zwarte of chromen inleg worden uitgevoerd, waarbij LED-dagrijverlichting is geintegreerd.