Wie is wie? Tja, da’s voor niet-intimi normaliter al een goeie vraag. Om het tweelinggevoel nog wat te versterken, gingen de heren het hele raceweekeinde volledig identiek gekleed, van de raceoverall en schoenen tot helm en zonnebril. Zelfs beide Seats Leon waren voor deze gelegenheid helemaal hetzelfde uitgevoerd, dankzij een bliksemklus van het ‘stickerteam’ van de wild signing & event support. De WTCC-auto waarin Tim rijdt is namelijk doorgaans geel, maar speciaal voor dit weekend ‘even’ in de kleuren van Seat Team Holland gestickerd. De jongens van de wild zijn er zo’n 10 uur mee bezig geweest om de auto’s identiek te maken.
Tim teammaatje van Tom
De niet-doorgewinterde WTCC-freaks onder ons zullen zich waarschijnlijk wel afvragen hoe het kan dat Tim midden in het seizoen Tom even komt vergezellen? Tom rijdt immers al jaren in het WK Toerwagens voor Seat Team Holland. Nou, het zit zo, behalve het WTCC wordt ook de Seat Leon Eurocup verreden waarin naast Tim Coronel ook Rob Kamphues uitkomt. De Eurocup-coureur die in een raceweekend de meeste punten verzameld wordt het volgende raceweekend teammaatje van Tom. “Ik wist wel dat het een keer zou gaan gebeuren”, zegt Tim. “Maar zo snel al, na het eerste raceweekend van de Eurocup, dat had ik niet verwacht.” Nog een klein detail, het WTCC telt twaalf raceweekenden en de Eurocup zes. En als we dan toch bezig zijn, in de WTCC-Leon van Seat Team Holland ligt een 2,0-liter atmosferische viercilinder benzinemotor met 280 pk en in de Eurocup een 2.0 TFSI met 300 pk. Toch is de WTCC-Leon een stuk sneller. Hoe dat kan? Het is gewoon een heel andere auto. De Eurocup-Leon benadert meer een gewone straat-Leon, terwijl de WTCC-bolide technisch nauwelijks overeenkomsten vertoont met het productiemodel. Of zoals Tim het na afloop van de eerste kennismaking treffend verwoordt: “De Eurocupper stuurt als een vrachtwagen in vergelijking tot de WTCC-Leon die je als een Porsche door de bocht kunt jagen.”
BMW-circuit
Het is natuurlijk niet alleen maar Seat wat de klok slaat in het WTCC. Sterker nog, volgens kenners -waaronder Pa (Tom) Coronel- is het snelle Brno-circuit een typische baan voor de BMW-achterwielaandrijvers. Helaas voor de Duitsers pakte de vanaf pole gestarte BMW-coureur Farfus het in de eerste race niet helemaal handig aan. Op onverklaarbare wijze maakte hij al voor de eerste bocht een stuurfout en ramde niet alleen teamgenoot Priaulx, maar ook het hele Chevrolet-team. En bedankt! De Seat-fabrieksrijders (TDI) profiteerden optimaal. Nadat de safetycar de baan had verlaten ontstond er een Seat TDI-trein met Tarquini aan de leiding. Lang bleef de Italiaan echter niet aan kop. Zanardi gaf zijn BMW de sporen en verdween aan de horizon. Mooi om te zien was dat het BMW-team de in onze ogen tot total loss verklaarde 320i van Priaulx in mum van tijd weer wist op te lappen. Zou je diezelfde schade aan je eigen straatauto hebben, dan was je hem zeker twee weken kwijt! Uiteindelijk finishte Seat-coureur Tarquini als derde in de eerste race. Met een negende plek overall en tweede plaats bij de privé-rijders was Tom uiterst tevreden. Tim, die startte op P20 en uiteindelijk op de twaalfde plaats eindigde was helemaal in extase: “wat een fantastisch weekend, ik sta stijf van de adrenaline. In één woord geweldig!” Derde ‘WTCC-Nederlander’ in Brno was Jaap van Lagen, die in zijn Lada een veertiende plaats wist te bemachtigen. “Ik dacht echt dat het een BMW-optocht zou worden, maar je ziet maar weer, het pakt gelukkig heel anders uit”, lacht Pa Coronel. “Goh, wat ben ik trots op mijn jongens!”
Hetzelfde beeld
De tweede race in Brno vertoonde feitelijk eenzelfde beeld. Hernandez kwam in zijn BMW als eerste over de streep, gevolgd door fabrieksrijder Yvan Muller in de Seat Leon TDI. Ook plek drie, vijf en zes werd bezet door een Seat TDI. Tom Coronel eindigde in race twee eveneens als negende en Tim op een zestiende stek met twee plaatsen daarachter Jaap van Lagen. Kamphues volgt zijn ‘maten’ vanuit de paddock en doet voor ons live verslag: “tsjonge, jonge, wat is autoracen toch mooi hè. Tim op slechts drie seconden achter Tom, heel knap.” Achteraf horen we dat Tom zijn broertje op het circuit voortdurend in zijn spiegels in de gaten heeft gehouden en hem bovendien via de boordradio aanwijzingen gaf. Over broederliefde gesproken… In de Eurocup kon noch Tim, noch Rob Kamphues potten breken. Ja, je leest het goed, Tim streed ook nog in de Eurocup. Hij moest dus meerdere malen aantreden (vier races). Tja, je bent coureur of niet. Maar helaas viel voor Tim in de eerste race vroegtijdig het doek vanwege schade aan de koeling als gevolg van een aanrijding. Kamphues daarentegen hield zijn Leon wel heel en finishte knap elfde. De tweede race eindigde Tim veertiende en Kamphues raakte al in de eerste bocht betrokken bij een aanrijding en kon zijn biezen pakken.
Hoe Rob Kampheus in de Eurocup terecht komt? Nou, voor zijn nieuwe programma ‘Kamphues over de kop’ gaat hij op zoek naar de drie belangrijkste dingen in zijn leven: ware liefde, ultieme vrijheid en hij gaat zijn jongensdroom najagen: professioneel autocoureur worden. In de kleuren van Seat Team Holland hoopt hij zich in de kijker te rijden. Zelf is ie in ieder geval overtuigd van zijn talent. “Ik zit weliswaar nog in een leertraject, maar het gaat steeds beter. Wat ik nu nog moet leren is het remmen; ik rem gewoon veel te vroeg, en dat kost tijd. Bovendien duurt het nog te lang voor ik een circuit leer kennen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt”, besluit Kamphues. Vanaf maandag 7 september kun je de verrichtingen van Kamphues in de Seat Leon Eurocup bewonderen bij de KRO op Nederland 3.
Fotografie: Peter van Egmond