1.4 TSI van VW valt in de prijzen

Downsizen wordt beloond. Niet alleen in de verbruikscijfers, maar ook in de Engine of the Year 2009-verkiezing. De 1.4 TSI motor van Volkswagen ging er met de overall-overwinning van door en troefde de drieliter twin-turbomotor van BMW na twee jaren af.

De 1.4 TSI van Volkswagen kan op veel populariteit rekenen. Deze viercilinder turbomotor met compressor wordt in veel modellen van de VAG-groep gemonteerd - van Ibiza tot Passat - in verschillende vermogensgradaties en combineert kracht met zuinigheid. Meer dan 50% van alle nieuwe afgeleverde VW's heeft een TSI motor in het vooronder, dat leidde bij de 1.4-variant soms zelfs tot langere levertijden! Niet in de laatste plaats omdat de 1.4 TSI in diverse modellen voor een A-label en 20% bijtelling kan zorgen.

In de verkiezing wist de TSI de overall-overwinning op te eisen maar ging ook met een eerste plaats aan de haal in de categorie ‘Groene Motoren’ en ‘Benzinemotoren met een inhoud van 1,0-1,4 liter. De 2.0 TSI (bekend uit Golf GTI) won dit jaar opnieuw de prijs in zijn klasse. Wellicht dat de nieuwe 1.2 TSI met 105 pk - die onder meer zijn weg naar de Polo, Golf en Skoda Yeti vindt - ook hoge ogen gaat gooien.