Win-win - Daimler neemt belang in Tesla

Het Daimler concern heeft een belang van bijna 10 procent genomen in Tesla Motors, bekend als producent van elektrische

Het Daimler concern heeft een belang van bijna 10 procent genomen in Tesla Motors, bekend als producent van elektrische sportauto’s voor Noord-Amerika en Europa. Zodoende komen de spaarzame Smart electric drive en razendsnelle Tesla (S) dichter tot elkaar dan ooit tevoren.

Beide ondernemingen – toevalligerwijs de uitvinder van de automobiel versus het het jongste lid van de wereldwijde autoindustrie - zijn overeengekomen om in samenwerkingsverband te werken aan de integratie van de litium-ion batterijen en laadeenheden voor de eerste 1.000 stuks van de Smart fortwo electric drive. Om optimaal van elkaars kennis en kunde te kunnen profiteren, hebben de bedrijven aangekondigd nog intensiever met elkaar gaan samenwerken aan de ontwikkeling van batterijsystemen, elektro-aandrijvingen en afzonderlijke voertuigprojecten.

In Londen vindt al sinds 2007 een grootschalige proef plaats met honderd elektrische smarts. Deze elektro-auto's worden daar in het dagelijkse gebruik getest door fleets en privéklanten. Eind 2009 start in de Smart fabriek in Hambach de productie van zo'n 1000 voertuigen van de tweede generatie Smart fortwo met elektro-aandrijving, die in eerste instantie worden ingezet in een serie mobiliteitsprojecten zoals e-mobility Berlin en e-mobility Italy.

Dit jaar begint Daimler ook met een kleine serieproductie van de Mercedes-Benz B-Klasse met brandstofcelaandrijving. In 2010 zal de onderneming de eerste Mercedes-Benz met batterij-aandrijving presenteren. Het is de doelstelling van Daimler, om alle elektro-voertuigen van de merken Mercedes-Benz en Smart vanaf 2012 met lithium-ion batterijen uit eigen productie uit te rusten.

 

Tesla

 

In 2004 begon Tesla met de ontwikkeling van zijn eerste elektro-auto. Met een actieradius van meer dan 300 kilometer is de Tesla Roadster tot nu toe het enige, specdiaal voor de langere afstand geschikte voertuig op batterijen dat wordt aangeboden aan klanten in Noord-Amerika en Europa. Bij een acceleratie in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u en een verbruik van omgerekend minder dan één liter brandstof per 100 kilometer breekt de emissievrije Tesla Roadster als eerste productievoertuig de historische tegenspraak tussen vermogen en efficiency.

De Tesla Model S bouwt voort op het succes van de Tesla Roadster en gebruikt diens technologische basis voor de eerste limousine met batterij-aandrijving ter wereld. De in Silicon Valley gevestigde Tesla Motors Inc. heeft het concept in maart gepresenteerd en wil eind 2011 beginnen met de productie van Model S.