Lexus LF-A springlevend

Lexus heeft alweer in 2005 op de Tokyo Motor Show hun sportieve LF-A concept gepresenteerd. Ook de roadsterversie heeft

Lexus heeft alweer in 2005 op de Tokyo Motor Show hun sportieve LF-A concept gepresenteerd. Ook de roadsterversie heeft zich als studiemodel al laten zien. Toch zitten de Japanners niet stil, getuige dit rijdende projectiel rond de Duitse Nurburgring.

De LF-A belooft een waardig paradepaard te worden voor de Lexus-familie. Voor het vervaardigen van de koets van de LF-A Coupé wordt er dus gebruik gemaakt van racy koolstofvezel en aluminium. Lexus lepelt een V10 met bijna vijf liter inhoud in de motorruimte, goed voor meer dan 500 pk en een topsnelheid ruim boven de 320 km/u. Deze machtige krachtbron bevindt zich voor het passagierscompartiment maar achter de hartlijn door de vooras, door de technici van de LF-A omschreven als een ‘front-mid’-configuratie.

De styling vindt zijn oorsprong in de Lexus L-Finesse design-filosofie, hetgeen onder meer tot uitdrukking komt in de voorzijde van de LF-A Roadster met zijn compacte, lage en aërodynamische vorm. Met een hoogte van 122 centimeter ( lengte: 446 cm ) kunnen we deze Japanner met recht een laagvlieger noemen. Grote roosters onder de achterlichten zorgen voor de nodige koellucht. Door de radiateurs achterin te plaatsen kon de voorzijde laag en smal blijven.

Wanneer de LF-A precies het productiestadium zal bereiken is nog niet duidelijk. Toch verwachten wij dat supercarliefhebbers nog waar weinig geduld nodig zullen hebben.